Kategorier:
Søk i pressemeldinger
Månedsarkiv:
Indisk bestselger kjøpt av Humanist forlag
Humanist forlag er stolte over å annonsere at vi har kjøpt rettighetene til indiske Baby Halders selvbiografi A life less ordinary.
Av Kari Hagen, 2. November 2006, kl. 9.49

Boka var en av de mest etterspurte titlene på bokmessen i Frankfurt, og den norske oversettelsen blir lansert våren 2007.

Baby Halder gir et unikt innblikk i hva det vil si å vokse opp som fattig i et av verdens største land, India.
Hun ble forlatt av mora da hun var fire, slått av faren, giftet bort til en dobbelt så gammel mann da hun var tolv og gjort gravid da hun var tretten, bare for å nevne noen av de dramatiske hendelsene hun opplevde i begynnelsen av livet.

Etter hvert klarer Baby å bryte ut av det grusomme ekteskapet, og skaffer seg arbeid som hushjelp for flere overklassefamilier i Dehli. Men heller ikke her blir hun behandlet særlig humant.
Livet snur først når hun får jobb hos Mr. Kumar, en pensjonert akademiker. Han oppdager at hushjelpen er interessert i bøker, og oppmuntrer henne etter hvert til å skrive sin egen historie.

- Vi gir ut denne boka fordi det er en bra og viktig bok. Vi får høre livshistorien til en kvinne fra en gruppe som vanligvis er uten stemme, nemlig den indiske underklassen. Men det er ikke en vanlig lidelseshistorie. Det er Baby Halders egen historie, fortalt av henne selv, forteller Bente Pihlstrøm, forlagssjef i Humanist forlag.

- Hun forteller beskjedent og usentimentalt sin sterke historie.
Når hun forteller om de fæleste omstendighetene skifter hun til tredjeperson. Historien er fortalt med en blyghet som gjør at du skjønner at dette også er vanskelig å sette ord på. Men Baby er ikke et offer, hun er utrolig tøff.
Du tror ikke det er mulig å overleve det hun har gjennomlevd, sier Pihlstrøm om leseropplevelsen.

India var i fokus under bokmessen i Frankfurt tidligere i høst, og Humanist forlag følger som første norske forlag opp den internasjonale trenden med å gi ut nye, indiske bøker.

A life less ordinary kom ut på hindi i 2002, men det var først da den engelske versjonen ble sluppet i India i februar i år at oppmerksomheten tiltok.
Nå har boka solgt i mer enn 10 000 eksemplarer i hjemlandet, og den har blitt viet store reportasjer i aviser som New York Times og Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Rundt ti andre oversettelser er under utgivelse omtrent samtidig som den norske versjonen blir klar, blant annet i Australia, Frankrike, Brasil, Korea, Italia, Tyskland, Nederland og USA.
I USA gis boka ut på det anerkjente forlaget HarperCollins.


Del denne pressemeldingen på: