Kategorier:
Søk i pressemeldinger
Månedsarkiv:
Hva er avhengighet?
Og hvordan forstår vi begrepet i vår tid?
Av Bent Johan Mosfjell, 2. Februar 2007, kl. 8.45

Pressemelding fra Gyldendal Akademisk:

Hallgeir Brumoen
Vanen, viljen og valget
en psykologibok om avhengighet

Hva er avhengighet? Og hvordan forstår vi begrepet i vår tid?

Avhengighet handler selvsagt om stoffer vi tilfører kroppen, men også om rus som kommer innenfra, gjennom sex, spill, shopping, arbeid og trening – og mye mer. Avhengighet kan ødelegge folk, men er samtidig både nødvendig og positivt. For vi trenger andre mennesker, dyr eller naturen; uavhengighet er en ensom situasjon.

Vanen, viljen og valget er både en bok om å høre på klientens fortellinger, men også en metodisk veiledning for praktisk arbeid med avhengighet og mestring. Den er samtidig et tankevekkende og interessant utgangspunkt for å reflektere over menneskets psykologi.

Hallgeir Brumoen er førstelektor ved Høgskolen i Lillehammer, og har over mange år arbeidet med avhengighet både som kliniker og i undervisningssammenheng. Tidligere har han utgitt boken Bygging av mestringstillit (Gyldendal Akademisk, 2000).

I salg 21.2.2007

- - -

Halvor Fauske, Sigrun Nilsen, Pär Nygren
Læring i felleskap
En pedagogisk modell i profesjonsutdanninger

Læring i fellesskap tar for seg praksisstudiene i barnevernpedagog-, sosionom- og vernepleierutdanningen. Et sentralt spørsmål er hvordan praksisstudiene best kan organiseres og gjennomføres når målet er at studentene skal kunne tilegne seg de handlingskompetanser som deres framtidige yrkespraksis vil kreve.

Boka presenterer en konkret arbeidsmodell med tilhørende verktøy for læringsfremmende samspill mellom utdanningsinstitusjonen og praksisfelt. Samtidig skisseres den teoretiske tenkningen bak modellen.

I salg fra 7.2.2007

- - -

Torill Ekelund
Yrkesdidaktikk for grunnutdanning i helse- og sosialfag
Om bevisstgjøring av yrkesvalg og utvikling av nøkkelkvalifikasjoner

Torill Ekelund presenterer her et forsknings- og utviklingsarbeid. Hun har utviklet en strategi for å møte kravet om at første året på helse- og sosialfag i videregående skole skal gi relevant kompetanse i forhold til alle yrkene som inngår i utdanningsprogrammet. En viktig side ved strategien er å stimulere elevene til å gjøre et bevisst yrkesvalg. Et annet viktig mål er å bidra til at elevene videreutvikler sine personlige forutsetninger for å arbeide med mennesker. Fokus på nøkkelkvalifikasjoner, praksisutplassering og elevaktive arbeidsformer er sentrale virkemidler her. Denne strategien imøtekommer viktige føringer i Kunnskapsløftet.

Boka henvender seg til lærere og studenter i lærerutdanning i helse- og sosialfag i videregående skole.

I salg fra 21.2.2007


Del denne pressemeldingen på: