Søk i pressemeldinger
Norges Opera & Balletthistorie
250 år med tykke og tynne damer!
Av Bent Johan Mosfjell, 14. November 2010, kl. 11.38

Pressemelding fra Opera Forlag:

Norges Opera & BalletthistorieNorges Opera & Balletthistorie – samlet for første gang.

Interessen for opera og ballett er større enn noen gang. Men folk har gått mann av huse for å se opera og ballett i 250 år her til lands. Og Norge har hatt store internasjonale stjerner lenge før Kirsten Flagstad. Nå blir de ikke glemt, for denne fargerike historien er for første gang samlet i en stor bok, hvor redaksjonen også har gravd frem masse ukjent bildestoff. Boken Norges opera- og balletthistorie er i seg selv en kulturhistorisk begivenhet, og H.M. Dronning Sonja har skrevet en innledning. Noen av Norges mest anerkjente fagfolk står bak teksten med hovedredaktør, prof. i musikkvitenskap, Arvid O. Vollsnes ved Universitetet i Oslo i spissen. Andre medarbeidere er blant flere Harald Herresthal, tidligere ballettsjef Anne Borg, Trond Berg Eriksen, og Ketil Bjørnstad.

Det er kvinner som har båret frem mye av den norske opera og balletthistorien. Den Norske Opera ble første gang etablert i Tivoli i Kristiania i 1883 av Olefine Moe og Mathilde Lundstrøm. På tre år serverte de 22 operapremierer til lave billettpriser, så alle skulle ha råd til å komme. Da hadde det allerede vært operafeber i hovedstaden og andre norske byer i mange år. Boken er også institusjonen Den Norske Opera & Balletts historie, og den forteller hvordan Operahuset så dagens lys og ble til en av våre største turistattraksjoner og ikon for Norge i utlandet.

Norges opera- og balletthistorie er resultat av et forskningsprosjekt som startet i 2001 ved UiO. Boken fremstår i stort format med mye nytt stoff. Det er lagt vekt på å gjøre innholdet tilgjengelig for alle. Det er både underholdende og spennende, ikke minst med de mange bildene og illustrasjonene, de fleste publisert for første gang.

Historiske data om opera, dans og ballettfeltene i Norge som det ikke ble plass til i boken, vil bli lagt ut på en egen nettside under Institutt for musikkvitenskap ved UiO. Den skal oppdateres fortløpende og vil være et levende nettsted for opera og ballettinteresserte.

Den helt ferske boken har allerede høstet lovord; ”Unikt og rikt praktverk” uttaler NRK kulturnytt. ”Kulturhistorisk storverk” skrev VG under lederplass. Boken er utgitt på Opera Forlag.

Del denne pressemeldingen på: