Frelseren av Jo Nesbø
Frelseren demper ikke inntrykket av Jo Nesbø som en av de store norske krimforfatterne. Boken er svært spennende, med en handling som utvikler seg annerledes enn det man forventer. God krim!
Av Bent Johan Mosfjell, 17. Mai 2006, kl. 10.37

FrelserenFrelseren er Nesbøs sjette bok om førstebetjent Harry Hole, en rufsete og dedikert etterforsker. Handlingen er lagt til Frelsesarme-miljøet og starter med at en 14 år gammel jente blir voldtatt på en av armeens sommerleire.

Deretter hopper handlingen 12 år frem i tid. Nesbø er svært flink til å bygge opp til plottet gjennom gode sceneskifer. Dette bidrar til å holde på leseren til historien er skikkelig igang og interessen fanget.

Forbrytelsen er mordet på en soldat i Frelsesarmeen på jobb på Egertorget i Oslo sentrum under en konsert rett før jul. Robert Karlsen. Det viser seg snart at det ligger en kompleks sakshistorie bar denne henrettelsen.

Boken har mange kvaliteter. Noe av det mest sentrale for en kriminalroman er en godt oppbygd sak. Her lykkes Nesbø særs godt. Han har en rød tråd i fortellingen, samtidig som han legger inn ledetråder som han trekker sammen etterhvert som handlingen skrider frem. Overraskende vendinger føyer seg naturlig inn. Når man tenker seg om så var jo den muligheten en potensiell tolkning av det som ble skrevet.

Leiemorderen portretteres på en interessant måte. Han er et menneske - en liten frelser - med en historie. Hans lidelse og tanker føyer seg inn som en herlig del av historien, han er et subjekt, ikke bare et objekt. Jo Nesbø er generelt sett svært god i sine personkarakteristikker. Han lykkes i å skape mennesker. Harry Hole er som alltid godt portrettert, selv om hans alkosprekk kanskje kunne vært droppet i denne boken. Ellers er han en herlig personlighet.

Boken klarer også å fremstå som noe mer enn bare en krimbok. Tanker rundt skyld og frelse bringes inn som en naturlig del av handlingen. Selv om dette kan synes elementært med tanke på miljøet boken utspiller seg i, så er det utført elegant. Menneskene er ikke todimensjonale, og deres samspill bringer hat og kjærlighet, misunnelse og desperasjon frem i skumringen.