Abel Ek: En statsråds død av Rune Angell-Jacobsen
Den første boken om Abel Ek er både spennende og lesverdig, slik en krim skal være
Av Bent Johan Mosfjell, 24. September 2006, kl. 10.44

Abel Ek: En statsråds død
Forfatter: Rune Angell-Jacobsen
Forlag: Juritzen forlag

Abel Ek: En statsråds dødRune Angell-Jacobsen har solgt mer enn 1 million bøker, med seriene Amerika og Sara Vakker som flaggskip utgitt på Schibsted. Etter å ha lest den første boken om Abel Ek, er det grunn til å tro at Juritzen forlag har gjort et kupp når de har fått ham som en av sine nye forfattere.

Rune Angell-Jacobsen skriver effektivt. Det essensielle er handlingen og fremdriften, ikke side opp og side ned om alt mulig som ikke har noe med historien å gjøre. Denne stilarten passer godt til en kriminalroman. Dette må ikke mistolkes som om boken er tynn med tanke på f.eks. personbeskrivelser, poenget er at dette ikke kommer i veien for den fortellingen som bærer boken. Dette er en bok med innhold.

Abel Ek er en klassisk krimhelt. Alkoholproblemer. Kvinneproblemer. Minner litt om Harry Hole. Hans nesten to meter, 118 kg og bakgrunn som elitesoldat, gjør ham imidlertid til litt mer enn en vanlig helt. Disse egenskapene tilføres uten at det ødelegger realismen. Abel Ek er en helt man kan tro på.

Handlingen er ganske enkelt bygd opp. En statsråd begår selvmord. Den søkkrike datteren tror at det ligger noe mer bak. Abel Ek har nettopp fått sparken som journalist og samboeren har flyttet ut. Bente Figen ansetter ham for å finne ut hva som har skjedd med faren. Deretter driver historien seg fremover. Angell-Jacobsen klarer å holde på oppmerksomheten gjennom hele boken. Den er rett og slett spennende.

Inneholder boken svakheter? Jeg lurte litt på om det var mulig å få plass til en million kr i en konvolutt. Jeg må ellers innrømme at romanen holder mål. Den mangler de åpenbare svakhetene som ofte dukker opp i dårlig krim, slik som inkonsekvent handling. Tvert imot legges det ut hint som gjør at man kan nøste på egenhånd dersom man ønsker det. Samtidig er disse såpass godt plassert at man som regel skjønner sammenhengen etterpå. Slik det skal være i god krim.

Dette er ingen finkulturell roman. Det er rett og slett folkelig krim av en rutinert og erfaren forfatter som skriver godt. Epilogen illustrerer Angell-Jacobsens bakgrunn med lange serier. Undertegnede gleder seg allerede til å lese neste bok om Abel Ek.