Forlag: Egmont/Damm

Illustrerte klassikere - Bok nr. 1Innhold:
- Hjortedreper av James Fenimore Cooper
- David Copperfield av Charles Dickens
- Mr. Midshipman Easy av Fredercik Marryat
- Den vakre, svarte hesten av Anna Sewell

Illusterte klassikere er tegneserieversjoner av kjente bøker. I perioden 1954 til 1975 ble det til sammen utgitt 221 hefter. Nå utgis disse heftene i flotte praktbøker som inneholder fire historier. Den første boken inneholder de fire første heftene som ble utgitt. La oss si det med en gang til dere som har minner om Illustrerte Klassikere fra mange år tilbake: Løp og kjøp!

Boken er en praktutgave. Det er skrevet svært innsiktsfulle og informative innledninger til hver av historiene. Disse er skrevet av Fredrik Wandrup, Tore rem, Jarle Bjørklund og Anne Fløtaker. Vi gasser oss i kunnskap, vakre omslag og levende kulturhistorie.

Det er spesielt beundringsverdig at man starter opp med å utgi heftene kronologisk i sin helhet. På den måten foretas det ikke en nåtidig sensur og utvelgelse av stoffet, noe som jo er populært for tiden. Her presenteres alt! For de av oss som i en årrekke har trålet byen etter førsteutgaver som er så gamle og dyre at de må oppbevares deretter, er det en fordel å få heftene i en flott bok som kan plasseres i bokhyllen og tas frem ved lyst og behov.

Illustrerte klassikere er innholdsmessig svært spennende. De er en utmerket introduksjon til spennende bøker, personer og historiske begivenheter. Mange unge mennesker har fått sine første kulturelle inspirasjoner fra disse bladene.

Tegneseriekvaliteten varierer mellom de ulike seriene. Hjortedreper er dårlig tegnet, mens David Copperfield har den kvaliteten vi husker i våre minner fra en svunnen barndom. Det de har til felles er at de har lykkes med å få frem bokens grunnleggende kvaliteter, dog i forenklet form. Det er som med film, boken er alltid bedre. Men i disse tegneserieutgavene har man likevel truffet godt nok til at man har et produkt å være stolt av.

Da jeg la fra meg boken, gledet jeg meg allerede til neste bok! Det er et godt tegn.