Stillest vann av Jan-Sverre Syvertsen
En god bok som nesten kommer i mål.
Av Bent Johan Mosfjell, 12. Mars 2007, kl. 10.41

Stillest vann
Forfatter: Jan-Sverre Syvertsen
Forlag: Piratforlaget

Stillest vannEn ambassadør blir myrdet på Island, funnet i en pinlig posisjon. Deretter blir en ny ambassadør myrdet. Vi følger en etterforskning preget av diskresjon og fornektelse. Boken flyter godt og det er en god balanse mellom plott og utenforliggende handling.

Jan-Sverre Syvertsen tar oss med inn i de utenrikspolitiske korridorer. Han lykkes med å beskrive en realistisk atmosfære av maktkamp og hierarki som et naturlig bakteppe for forbrytelsene. Det er svært vellykket når det lanseres flere historiske handlinger som alle kan være motiv for morderen. Det innebærer flere mulige løsninger og gjøre det vanskeligere å finne frem til gjerningskvinnen. Selv havnet jeg på avveie med tanke på mulig gjerningsmann.

Dette er Syvertsen andre bok om psykolog Sander Mørk og Kripos-etterforsker Lisa Lunde. Samspillet mellom de to hovedpersonene er meget bra beskrevet, forfatteren har et interessant etterforskningspar som grunnmur i sine plott. Spesielt den rike playboyen utgjør et spennende korrektiv til vanlige krimhelter. Det er forfriskende med en helt som drar seg en stripe uten at det oppleves som noe større problem enn en vanlig helgefyll.

Jan-Sverre Syvertsen har et språk som flyter godt og som passer til genren. Det er flott når han trekker krimgenren inn i vår tid gjennom å koble Lisa Lunde til et omfattende cyberliv.

Boken har imidlertid en svakhet, og den inntreffer på slutten. Med tanke på planleggingen som ligger bak de første mordene, virker morderen urealistisk inkompetent på slutten av boken. Det som virket som en plan forfaller til kaos uten at det passer inn med inntrykket som har festet seg til forbryteren. Noen bøker lider under at de trekker ut handlingen for langt, her kunne forfatteren med hell jobbet ut en litt mer omstendelig slutt.

Boken som helhet er uansett en svært lesverdig og spennende krim.

Se Bokavisens intervju med forfatteren.