Dette spillet er mye bedre enn TP og anbefales for quiz-elskere.
Av Bent Johan Mosfjell, 15. April 2007, kl. 14.43

Det store norske spillet. Kunnskapens tårn
Utgitt: 2005
ISBN: 9788257316129
Utgiver: Kunnskapsforlaget

Det store norske spilletAv en eller annen grunn har Trivial Pursuit (TP) en heltestatus blant mange som liker kunnskapsspill. Det skyldes nok delvis at deres intellektuelle evner ikke reagerer særlig sterkt på det paradoks at spillet har et fleksibelt forhold til sannheten. Det er den akademiske formuleringen for at TP er så pinlig fullt av feil av at det er en skam at folk med interesse for kunnskapsspill i det hele tatt spiller det. Det er imidlertid grunn til å anta - eller i hvert fall håpe - at det også skyldes at hjemmequizerne ikke vet om Det store norske spillet.

Denne versjonen er en videreutvikling av den originale utgaven av dette spillet. Noen endringer er gjort, men denne anmeldelsen tar utgangspunkt i dette spillet slik det foreligger, uavhengig av originalversjonen.

Det første vi merket oss som et irritasjonsmoment var at brettet er litt lite, med små ruter. Det gjorde at det ikke var skikkelig plass til brikkene. Dette er imidlertid en trade-off i forhold til størrelsen på spillboksen, og vi satte pris på den vurderingen da spillet skulle inn i bokhyllen.

Det foreligger spørsmål i 8 kategorier. "Alfa og Omega", "Folk", "Kultur", "Natur og menneske", "Norge", "Sport og underholdning", "Teknikk og vitenskap" og "Verden". Inndelingen fungerer veldig bra. Til å begynne med var det irriterende at kategoriene var vanskelige å skille fra hverandre på brettet. Layouten på Bibliotekene (poengfeltene) kunne med fordel vært bedre tilpasser fargekoden på kortene. Dette gikk seg imidlertid til etter noen runder.

Formålet med spillet er enkelt. Først skal man samle 8 leksikonbind, en fra hvert bibliotek. Deretter skal man inn i tårnet. For å komme dit må man svare rett på et spørsmål i hver kategori. Førstemann inn i tårnet vinner.

Ved start får hver spiller utdelt 8 ledetrådkort. Disse må vedkommende porsjonere ut over hele spillet. De tilfører dermed et strategisk element til spillet. Det lønner seg å bruke dem i bibliotekene. Spilleren velger om vedkommende ønsker ledetråden etter å ha fått lest opp spørsmålet. Siden noen av ledetrådene er nyttige og andre ikke, må det foretas en vurdering av om det har en effekt å få bruke et av kortene. Ledetrådkortene er bra for spillet

Spillet har tre typer spesialfelt i tillegg til tradisjonelle verdiløse felt tilhørende hver kategori. Den åpenbare er bibliotekene der man får sine åtte nødvendige leksikon. Det er positivt at du her kan prøve én gang til i neste runde uten å kaste terning hvis du ikke svarer rett på første forsøk. Dette bidrar til å speede opp spillet, noe som er positivt!

Spillet har Diplomfelt. Går du på et av disse, må du trekke et kort som sender deg direkte til et navngitt bibliotek. Dette er nyttig tidlig i spillet, men svært risikabelt etterhvert. Du kan bli sendt langt unna det leksikonbindet du trenger. Diplomfeltene skaper et ekstra element av taktikk i forhold til bare å kaste og svare. Jeg likte feltene.

Spillebrettet har 8 gullnøkkelfelt. På disse får du en gullnøkkel som kan brukes til å bytte et leksikonbind med et annet. Det er praktisk i kombinasjon med Diplomfeltene.

Konklusjonen på disse ekstra feltene er at de gjør spillet litt mer interessant, uten at de kompliserer spillet unødvendig. De er således et bra tilskudd til spillet.

Et slikt spørrespill avhenger imidlertid i siste instans av kvaliteten på spørsmålene. De må hverken være for enkle eller vanskelige og de må være varierte. Hovedkonklusjonen er at spørsmålene er godt balansert. Det anbefales imidlertid en god stokking før start siden man da unngår at lignende spørsmål etterfølger hverandre. Vi likte spesielt inndelingen i ulike kategorier, her var noe for enhver særinteresse.

Vi har kun spilt med de sorte kortene for voksne. Det er imidlertid en egen bunke med enklere spørsmål. Dette gjør at det f.eks. er mulig å spille voksne og barn/ungdom sammen med hver sin bunke, noe som kan være spennende i familiesammenhenger.

Vi satt veldig stor pris på at spørsmålene var formulert uten de innebygde hintene som er blitt så irriterende vanlige i nyere utgaver av TP. Flere gjennomspillinger viste også at spillet stort sett hadde gode og korrekte svar på spørsmålene. Tvilstilfeller om hvorvidt svaret var riktig, var ikke noe merkbart fenomen. Vi fant imidlertid feil på tre av spørrekortene.

Kort 406 inneholdt så mye tekst at nederste del av svarene var forsvunnet. Kort 390 hadde feil svar på hva en veganer er. Det er ikke riktig at svaret skal være: "Spiser ikke egg og melkeprodukter". En veganer nyter ikke baconet uten egg. Han spiser ikke kjøtt heller. Den groveste feilen er imidlertid at spillet blander anode og katode (kort 546), det er en typisk feil som skyldes inkompetent slurv.

Det var imdlertid de feilene en kompetent og kritisk jury fant. Det er ingen tvil om at spillet som helhet detroniserer TP fra tronen som det beste av de tradisjonelle, generelle spørrespillene. Det store norske spillet er et meget bra spill og anbefales på det varmeste.

Det store norske spillet - brettet