Kategorier:
Søk i anmeldelsene
Månedsarkiv:
Bilmerkeboken av Martin Villard
Passer perfekt i baksetet på bilen på ferieturen!
Av Bent Johan Mosfjell, 29. Juni 2007, kl. 11.52

Tittel: Bilmerkeboken
Forfatter: Martin Villard (foratterens hjemmeside om boken)
Uttgitt: 2007
Sider: 116
ISBN: 9788299747325
Forlag: Lundesgaard Forlag

BilmerkebokenDette er den boken jeg ville ønsket meg i baksetet på de lange bilturene vi hadde i ferien dengang jeg var barn. Å følge med på andre biler er naturlig i slike sammenhenger, og her får du en fasit til spørsmålet om hvordan de ulike bilmerker ser ut.

Boken er lettlest og praktisk å finne frem i. De femti mest kjente bilmerkene presenteres. Om utvalget er korrekt, får ekspertene krangle om, jeg hadde ingen innsigelser. Den følger en enkel mal. To sider er satt av til hver bilmerke. Det er tekst om landet bilen kommer fra, noen linjer om selve bilmerket, bilde av fronten på bilen, bilde av logoen og bilde av fire av merkets bilmodeller.

Det fungerer godt. Spesielt likte jeg måten tekstene var satt opp på, med korte og konsise punkter, både om bilen og om landet. Informasjonen om landet utgjorde et interessant alternativ for de av oss som ikke er ekstremt interessert i biler. Det brøt opp biloverdosen på en god måte.

Bilbildene er fine og gir et klart uttrykk for bilens utseende. Et bilde brukes til en eldre modell, et bilde som regel til en racerbilutgave og de to siste til vanlige, eksisterende modeller. Jeg skulle gjerne sett at noen av racerbilene var byttet ut med mer eldre utgaver, f.eks ville en 80-tallsvolvo vært mer spennende enn bilde av konkurransebilen som ikke ruller på vanlige veier. Utover det er det få innsigelser på utvalget, slikt vil jo alltid være en vurderingssak.

Tekstene var overveiende veldig gode, men en ekstra gjennomlesning ville f.eks. avdekket at Mjøsa ikke er Norges lengste elv. (s. 14). Dessuten er Norges innbyggertall omtalt både som ca 4,6 millioner innbyggere (s. 26) og ca 4,7 millioner innbyggere (s. 100). Siden fasiten viser at det korrekte er 4,68 millioner ved årsskiftet 2006/07, er begge deler i og for seg selv riktig. Undertegnede misliker likevel inkonsekvent bruk av tall.

Jeg reagerte også på en setning om Škoda (s. 90):

"Škoda hadde problemer med utviklingen og kvaliteten på bilene i 1970-og 80-årene, men det ble bedre når Volkswagen tok over."

Utover når/da-feilen burde vekten kanskje vært lagt på at bilen led under kommunismens planøkonomi og at det var den påfølgende privatiseringen der Volkswagen ble valgt som eier som var det essensielle.

Denne kritikken er imidlertid pirk i den store sammenhengen, for tekstene er gjennomgående svært gode, og ikke minst interessante. Quiz-nerder vil nok også ha stort utbytte av boken, sammen med foreldre som vil aktivisere avkommet i baksetet på lange turer.


Del denne bokanmeldelsen på:
Forfattere: