Av Bent Johan Mosfjell, 18. November 2007, kl. 11.31

Tittel: Kom ikke nærmere
Forfatter: Trond Kirkvaag
ISBN: 9788281782389
Sider: 270
Forlag: NRK Aktivum

Kom ikke nærmereDet er merkelig å lese en bok som har vært mye omtalt i media. Ofte finner man at virkeligheten ikke stemmer helt overens med inntrykket som er skapt av behovet for sjokknyheter. Det gjelder i stor grad denne boken.

Dette er ikke en bok om en slem far som slår sine barn. Riktignok innrømmes det at faren gir ungene juling, og at far og sønn ikke hadde et særlig nært forhold. Det er på sin plass å minne om at Trond Kirkvaag skriver om en barndom for 50-år siden. Den gang var verden annerledes, både med tanke på menns evne til å vise følelser og når det gjelder fysisk avstraffelse av barn. Det er mitt inntrykk at forfatteren gir et nyansert inntrykk av hvordan faren var privat. En far av sin tid. Farfaren blir derimot beskrevet på en meget utrivelig måte, det er tydelig at sønnen mener at mange av Rolf Kirkvaags mindre gode sider er et resultat av dårlig påvirkning derifra.

Denne boken er først og fremst en tidsreise tilbake til en svunnen tid. Kirkvaags detaljerte hukommelse og uttrykksmåte er perfekt for å skildre hvordan det var å vokse opp på 50- og 60-tallet. Vi opplever det første, eksotiske møtet med goder som regnes som en selvfølge i våre dager.

"En dag kom han fra Tønsberg med en jerngryte som han satte på tre ben.

- Grill. Det er noe amerikanerne har holdt på med i mange år." (s. 127)

Sitatet illustrerer også hvordan Kirkvaags familie lå i forkant av utviklingen. Rolf Kirkvaag var Norges første skikkelige kjendis og hans posisjon var unik. Alle kjente til ham. Gjennom hele boken får vi innblikk i forholdet mellom det offentlige og det private. Hvordan var det å vokse opp med en kjendisfar? Det gir boken mange refleksjoner over, spesielt er de indirekte antydningen mest effektfulle. Situasjoner beskrives, og leseren kan selv trekke konklusjoner.

Boken viser også hvordan nok kan være nok. I 1959 begynte Rolf Kirkvaag å jobbe i Dypfrysningskontoret. Han reiste rundt og forklarte dette nye moderne var for noe. Dengang var det å fryse ned matvarer noe totalt ukjent.

Parallelt med farens karriere følger vi Tronds utvikling fra liten gutt til ung mann. Andres ambisjoner og disiplin formørker det unge menneskes utvikling og spesielt skolens matematikk sliter på ham. Den autoritære grunnholdning som preget samfunnet på den siden, får sitt pass påskrevet.

Trond Kirkvaag har skrevet en nydelig beskrivelse om et barns ferd mot det voksne liv, i en verden langt borte. Et Norge som hadde begynt forvandlingen til dagens land. Dette er en historie om en svunnen tid, om den første megakjendis og en verden i endring som bare Trond Kirkvaag kunne skrevet. Vi skal være takknemlige for at han fikk tid til å etterlate seg en slik alvorlig beretning som en epilog til alle sine humoristiske perler. RIP.