Av Rita Bang Kyllingstad, 28. Mars 2008, kl. 6.30

Tittel: Utvalgte emner i katastrofefysikk
Forfatter: Marisha Pessl
Oversetter: Vibeke Saugestad
Sider: 655
ISBN: 9788205347779

Utvalgte emner i katastrofefysikkDenne boken hadde jeg høye forventninger til. Men den fenget meg ikke fra første stund. Boken er skrevet med en hel del parenteser i setningene. Dette enten for å henvise til bøker, filmer eller nettsteder, eller for å utdype historien med flere detaljer. Til tider var det så mye av dette at det ble usammenhengende og irriterende.

Boken var også veldig oppramsende til å begynne med. Men med tanke på hvor tykk boken er, og hvor merkelig og intrikat historien blir så må man jo lese seg inn i historien. Holder du ut noen hundre sider får du igjen for det. Etter hvert tar denne boken så spennende vendinger at det er vanskelig å legge den fra seg

Språket i boken er veldig billedlig. Det er ikke snakk om gamle og brukte metaforer, men nye spennende bilder.

Ansiktet hans, eller rettere sagt hele fyren – var et knapphull: lite, trangt og ensformig." s. 114

Trass i det rosafargede teppet og de blomstrete gardinene kjentes rommet klaustrofobisk. Det var som å være inni en lunge." s. 359

Til tider tar disse billedlige beskrivelsene litt over og blir i lengste laget, men stort sett er de treffende og får deg til å tenke litt ekstra. Boken er skrevet på en intelligent måte. Både språkmessig og innholdsmessig. Historien som blir avslørt til slutt er på ingen måte åpenbar. Det var riktignok noen poenger jeg tok på forhånd, men stort sett kom boken meg i forkjøpet.

Boken handler i korte trekk om Blue van Meer og hennes far. Moren døde i en bilulykke da Blue var liten. De reiser rundt i USA fordi faren underviser på forskjellige universiteter. Blue går derfor på mange forskjellige skoler, men gjør det like bra på alle. Det siste året på High School skal de være på ett sted. De pleier ikke å være et helt skoleår på samme sted, så dette er uvanlig lenge.

I denne byen får Blue for første gang vist frem tenåringen i seg. Hun har alltid vært svært skoleflink, noe faren hennes har bidratt kraftig til. Men i denne byen får hun venner som drikker alkohol og er sent ute om natten. Dette fører til slutt til en konflikt mellom far og datter, og det litt stillestående forholdet dem imellom utvikler seg. Bildet av faren som en perfekt mann slår etter hvert sprekker.

Blue blir innlemmet i en eksklusiv gruppe elever som har et tett forhold til læreren Hannah Schneider. Det er etter at disse menneskene kommer inn i livet til Blue at denne boken blir spennende. Det er nå Blues karakter virkelig begynner å utvikle seg. Hun møter på utfordringer hun aldri har vært borti før.

Som sagt, ikke en bok som suger deg inn fra første siden, men om du gir den en sjanse tror jeg ikke du kommer til å angre.