En eksepsjonelt god roman, som kanskje ikke er en roman.
Av Line Madsen Simenstad, 30. November 2008, kl. 10.20

Tittel: Mnem
Forfatter: Simon Stranger
Sider: 504
ISBN: 978-82-05-33766-4

MnemMnem er historien om alt. Det er de to adelskvinnene som flykter fra den franske revolusjon, den nederlandske mølleren som satser alt han har på en tulipan, det er historien om flyveøglen som drukner i gjørme for millioner av år siden. Også er det forfatteren Peter Ørlinge Oort, som er født under byggingen av den utopiske byen Nem.

Mnem er først og fremst historien om Nem. Peter blir invitert til Nem for å skrive en bok om denne byen som ble bygget som et utopisk prosjekt på midten av femtitallet. Han finner en helt vanlig by, som later til å ha glemt alt som har med utopi å gjøre. Peter begynner å granske byens historie for å finne ut hva som gikk galt, og oppdager etter hvert at han også gransker sin egen historie.

Boken er bygget opp som en by, med et kapittel for hver gate. Peter beveger seg rundt i gatene for å gjøre research til boken han skal skrive, og underveis får vi små innblikk i livene som leves bak husveggene og hvordan disse er knyttet til hverandre. Det er nettopp sammenhenger mellom tilfeldigheter Simon Stranger er opptatt av; for eksempel hvordan flyveøglen som druknet i akkurat den gjørmedammen akkurat da, er årsaken til at byen Nem oppstår millioner av år senere, som igjen er årsaken til at Peter kommer til verden. Disse sammenhengene formidler Stranger elegant ved å bevege seg i tid og rom gjennom den allvitende fortelleren som plutselig forteller en historie gjennom et konsertflygels fiktive dagbok eller den fortvilte prestens brev til Gud. Foruten dagbok og brev inneholder Mnem fotografier og tegninger, så vel som fotnoter, en bruksanvisning og et appendiks.

Det hele er mesterlig sydd sammen gjennom rammefortellingen om Peter og Nem, som forfatteren driver fremover ved å stadig telle ned antall dager, timer og minutter Peter har igjen å leve. Historien om Nem er for det meste fortalt gjennom dagboken til en av byens grunnleggere, Oliver, som nå er i ferd med å miste hukommelsen. Det er han som har invitert Peter til Nem, men da Peter kommer til byen har Oliver forsvunnet. Dagboken får vi presentert stykkevis, slik at historien om hva som skjedde med det utopiske prosjektet blir avslørt bit for bit. Romanen er full av slike spenningselementer som holder leserens oppmerksomhet gjennom alle avstikkerne. Hvorfor kjenner ingen av innbyggerne i Nem til byens opprinnelse? Hva har skjedd med Oliver? Hvordan skal Peter dø?

Mnem er en bok som også stiller store, viktige spørsmål. Hva er det perfekte samfunn? Er det noe iboende i den menneskelige natur som gjør at vi ikke kan leve fredelig sammen? Det er befriende å lese en forfatter som tør å tenke stort, men som samtidig tør å ta i bruk spenningslitteraturens virkemidler for å drive handlingen fremover. Tankene går her blant andre til Mattis Øybøs romaner Alle ting skinner og Ingen er alene, som har det samme spenningselementet, i den hensikt å behandle alvorlige tema.

Stranger har skrevet en sjeldent ambisiøs og intelligent roman. Mnem er en sånn bok som man ikke merker at man leser; plutselig har du lest 100 sider og det har blitt mørkt ute. Da kan du jo like gjerne fortsette med 100 til. Og når du har lest alle 500 og må legge boken fra deg savner du den med en gang.