Av Bent Johan Mosfjell, 26. Desember 2008, kl. 22.50

Tittel: Hodejegerne
Forfatter: Jo Nesbø
Forlag: Ascehoug
ISBN: 9788203193910
Antall sider: 238

HodejergerneEtter nedturen med Snømannen (se Bokavisens anmeldelse), trengte jeg julero for å bli inspirert til å lese Jo Nesbøs krim fra i sommer. Lesestunden var preget av mistro og en gang la jeg fra meg boken uten å være sikker på om jeg gadd å fortsette. Inneholdt boken et like platt og gjennomskuelig plott som hans hittil siste Harry Hole bok? Jeg er overlykkelig oer at jeg lot tvilen komme boken til gode.

Boken er en fornøyelse fra begynnelse til slutt. Forfatteren er god på å legge ut tråder og nøste dem sammen igjen på en troverdig måte. Dette er imidlertid ikke en klassisk krim. Boken ligger mer i grenselandet til en lettlest underholdningsthriller. Nesbøs strålende penn og evne til å skru sammen en usannsynlig historie til en helhet hever imidlertid boken langt over det helt banale som av og til preger denne genren.

Vi møter Roger Brown, en hodejeger, en som headhunter de beste menneskene til de beste jobbene. Han forguder sin kone og er nødt til å stjele for å gi henne alt han vil. Fruen introduserer sin mann for Clas Greve som er den perfekte kandidaten til en jobb, og med en tøff bakgrunn. Vi tas inn i en verden med begjær, svik, grådighet og drap. Rammen rundt hovedpersonen er suksessfull vestkantbusinessnobb, ikke ulikt følelsen som gis i Roger Pihls bøker. Her er mer japp enn trauste nordmenn med ski på bena.

Vi opplever hva mennesker faktisk kan få seg til for å nå sine mål. Hvor godt de kan fungere under press og hvor kreative løsninger som faktisk er mulig. Persongalleriet er variert og fullt av passende karikaturerer. Vi får et innblikk i hvordan en bransje fungerer og både bedriftsledere, deres styrere og offentligheten mottar noen velrettede spark.

Boken er godt bygget opp og selv om ikke handlingen alltid er like sannsynlig - for å si det mildt - mister man aldri helt troen på at dette kan skje. Og at det er mulig å svindle hvis man bare svindler stort nok.

Bokens kjærlighetsbudskap er kanskje ikke det mest sentrale, men forholdet mellom mann og kvinne - ektemann og kone - beskrives på en måte som både overrasker og bidrar til å drive handlingen fremover.

Dette er en fartfull og variert bok av den typen som sørger for at nattesøvnen forsvinner fordi boken ikke kan legges vekk.