Av Rita Bang Kyllingstad, 13. Juli 2009, kl. 23.16

Tittel: Den skarpeste kniven
Forfatter: Philip Pullman (Forfatterens hjemmeside)
Originaltittel: The subtle knife
Sider: 444
ISBN: 9788203250071

Den skarpeste knivenDet Gyldne kompasset (se Bokavisens anmeldelse) slutter med at Lord Asriel åpner universets grenser. Fra Lyras verden er det nå mulig å komme til andre verdener, og Lyra tar steget ut til en for henne ukjent verden. I denne nye verdenen møter Lyra gutten Will, de møtes i en verden som er fremmed for dem begge. Det later til at det ikke bare er én ny fremmed verden, men flere. Vel, ingen av dem er nye, de er bare nye for hverandre.

Will er på rømmen og samtidig på leting etter faren sin. Moren plasserte han trygt hos en venn før han stakk av, etter så vidt å ha unnsluppet to menn som kom for å lete etter noe i huset til Will og moren. Faren hans forsvant da Will var baby og moren til Will har alltid sagt at han skal ”løfte arven etter sin far”. Nå må Will finne ut hva det innebærer og hvor det har blitt av faren hans. Da Lyra spør alethiometeret sitt om Will får hun beskjed om at han er en morder.

I alle verdenene har det skjedd omveltinger siden Lord Asriel åpnet opp. De magnetiske polene er forstyrret, og i lengre tid ligger det en tåke over alt. Det er tydelig at noe er på ferde. Det brygger opp til noe, men hva? Hva er det Lord Asriel planlegger?

Will tar med Lyra til sin verden for å finne faren sin. Der finner Lyra en forsker som forsker på Støv. Hun kommer stadig nærmere å finne ut hva Støv egentlig er. I Wills verden kaller de det mørk materie. Men Lyra er ikke trygg i Wills verden. Forskeren Lyra finner er heller ikke trygg etter at hun nekter å la seg kjøpe av en rik mann som vil diktere forskningen hennes. Noen vil ha tak i Lyra, og alethiometeret er i fare.

I byen i verden Will og Lyra møttes er det ingen voksne. Byen er full av Geister, og de er farlige for voksne men ikke for barn. De suger ut livet av de voksne slik at de ikke dør, men de er heller ikke stort mer en levende døde. Inn i denne verdenen rømmer de fra forfølgerne i Wills verden. Men heller ikke her er det trygt. Når Den Skarpeste Kniven velger sin bærer blir Lyra beskyldt for å ha vært årsaken til at storebroren til et av barna blir drept, og igjen må de flykte. Will og Lyra er gjensidig avhengige av hverandre for å lykkes med de oppgavene de er forutbestemt til å utføre.

I denne boken møter vi igjen Lee Scorsby, Mrs Coulter, heksene og mange av de andre vi kjenner fra Det Gyldne Kompasset. Vi følger dem alle sammen gjennom boken og får stadig flere biter av puslespillet. Det er en spennende bok hvor flere tråder nøstes sammen samtidig som man ikke kan vente på å lese neste for å finne ut hvordan det går, helt til slutt. Den skarpeste kniven skuffer ikke, og jeg skal i hvert fall gå i gang med den siste boken i trilogien så fort som mulig.