Av Bent Johan Mosfjell, 3. Oktober 2009, kl. 11.25

Tittel: Hva er kosmos
Forfatter: Øystein Elgarøy
ISBN: 9788215013411
Sider: 146
Forlag: Universitetsforlaget

Hva er kosmosUniversitetsforlagets "Hva er"-serie skal prøve å gi svar på krevede spørsmål gjennom vellskrevne introduksjoner. Denne boken handler om universets historie, kosmologi. Et stort, teoretisk og vanskelig tema.

Jeg har en venn som ville bli astronom. Før han kunne begynne med astronomi, måtte han lære seg fysikk. Før han kunne lære seg fysikk, måtte han lære seg matematikk. Nå jobber han som matematiker. Dette illustrerer et viktig poeng. Kosmologi bygger på både matematikk og fysikk. På avansert universitetsnivå. Det er således en stor utfordring å gjøre dette tilgjengelig for en mer ordinær leser.

Anmelderen har tre års universitetsstudier i realfag, riktignok med hovedvekt på kjemi og ikke de nevnte fagene, men bør likevel være over gjennomsnittet kompetent. Jeg hang med i litt over halve boken. Hvilket betyr at forfatteren har lykkes godt i å forenkle stoffet.

Boken er velskrevet og forenkler på en god måte. Elgarøy beholder litt formler, men ikke mer enn at det dannede menneske ikke bør la seg skremme. Boken er bygd opp på en logisk måte. Den begynner med enkle sannheter og ukontroversiell vitenskap som er litt kjent fra før. Deretter blir spørsmålene gradvis mer abstrakte og mer usikre. Etterhvert så forsvinner forståelsen min nesten helt bort. Legg imidlertid vekt på "nesten". Gjennom hele boken blir jeg litt opplyst. Den intelresserte leser vil - til tross for manglende forståelse - få et viktig innblikk i problemstillingene.

Selv om faget er svært teoretisk, er det snakk om et samspill mellom teori og empiriske forsøk. Dette formidles på en god måte. Likeledes er forfatteren flink til å trekke et skille mellom hva de vet og hva de tror - og forklare hvorfor.

Er boken for vanskelig? Svaret må bli et klart nei. Det er mange som tror at ting skal være lett og at kunnskap skal komme av seg selv. Slik er ikke virkeligheten. Det er godt å vite, men det er krevende å lære. Boken inneholder entusiastiske tips til videre lesning. Jeg savner imidlertid en mer tørr guide til mer grunnleggende "pensum" hvis man skal fordype seg i emnet. Hva bør man lære seg av matematikk og fysikk?

Oppsummeringvis må vi gratulere forfatteren med en oversiktlig og interessant introduksjon til et vanskelig emne.