Av Bent Johan Mosfjell, 1. Oktober 2009, kl. 14.13

Tittel: Nattmannen
Forfatter: Jørn Lier Horst
ISBN: 9788205393998
Sider: 303

NattmannenJørn Lier Horst er ute med en ny William Wisting roman. I Larvik blir et kvinnehode funnet på en stake midt på torget. Hvorfor er hun drept og stilt ut på denne måten?

Når forfatteren selv jobber i politiet, skinner det ofte tydelig gjennom, som oftest på en positiv måte. Så også i dette tilfellet. Jeg tror denne erfaring bidrar til en mer troverdig gjengivelse av sakforløpet. I Nattmannen merker vi det gjennom den gradvise opprullingen av saken. Det er ikke snakk om den ensomme helten som pltuselig avslører det store plottet. Systematisk politiarbeid avdekker stadig flere brikker - på en naturlig og leservennlig måte.

Da jeg tenkte gjennom boken da den var ferdiglest, slo det meg at det egentlig ikke var noe mysterium som ble løst på slutten, boken var nærmere en thriller enn en ordinær krim. Uten at det gjorde noe, boken var godt skrudd sammen og føyer seg inn i rekken med gode krimbøker fra politimannen i Larvik.

Utover troverdigheten og den gode pennen er det et par trekk til som bidrar til å heve Jørn Lier Horsts bøker over den gjennomsnittlige krimen. Det ene er samspillet mellom hovedpersonen og bipersonene. Måten Wistings datter Line deltar i boken som ung og dristig VG-journalist er et godt trekk. Vekselvirkningen mellom journalistisk graving og politiets etterforskning fungerer utmerket.

Dernest har boken klare politiske argumenter som en integrert del av handlingen. At det kommer politisk korrekt - dog nyansert - kritikk av Norges rolle i Afganistan blir desto mer spennende når boken også inneholder svært politisk ukorrekte synspunkter på forbudet mot narkotika. Riktignok plassert i munnen til en av bokens løse fugler, men likefullt potent argumentasjon for en annen narkotikapolitikk.

Perosngalleriet i denne boken er utvidet på en måte som gjør at jeg allerede nå gleder meg til neste bok om politiet i Larvik.