Tittel: Postcard killers
Forfatter: Liza Marklund og James Patterson
ISBN: 9788281432475
Sider: 303
Forlag: Piratforlaget

Postcard killersEn thriller i grenselandet til krim, skrevet av Liza Marklung og James Patterson sammen. Det høres ut som et lovende prosjekt, noe det også viser seg å være.

Avisreportere mottar et postkort med et Shakespearesitat på baksiden. Noen dager senere mottar de et bilde av et ungt, vakkert drept par. Gjennom måneder gjentas dette seg over hele Europa. Jacob Kanon - en amerikansk politimann - forfølger dem utifra personlige motiver - hans datter er et av ofrene. Begivenheten kommer endelig til Sverige, og til den unge journalisten Dessie Larsson.

Leserne får raskt vite at et ungt par selv står bak mordene, men spørsmålet om hvorfor henger hele tiden i luften - også for leserne. Vi følger etterforskningen og det fungerer helt utmerket som en god thriller. Den er faktisk til tider svært fornøyelig. Dette skyldes plottets klare kvaliteter. Her har vi et spennende prosjekt, og leserne blir fort revet med i problemstillingen.

Til tross for at boken som sådan er svært vellykket, sitter jeg med en litt dårlig smak i munnen etter å lest boken. Hovedpersonen(e) holder rett og slett ikke mål. Skitten, alkoholisert politimann som avslutter kvelden med revolvermunningen i munnen, før han utsetter det til senere. Møter ung kvinnelig hovedperson, hormonene flommer og de elsker som om de var sentrale i en 70-talls pornofilm. Like kunsterisk utført.

Okay, dette kan fungere, men i denne boken blir det ikke troverdig. Den mangler de kvalitetene som hever banalitetene til noe man kan tro på. Overser man dette, kan man imidlertid få en svært positiv leseopplevelse.