Tittel: Flimmer
Forfatter: Anne Holt og Even Holt
Sider: 431
ISBN: 9788281432628
Utgitt: 2010
Forlag: Piratforlaget

FlimmerDet er ikke alle krimforfattere forunt å finne opp en ny drapsmetode, men det er sannsynlig at Anne Holt og legebroren Even klarer det i høstens nye bok fra Norges krimdronning. Flimmer, utgitt på Piratforlaget handler om alt fra medisinsk teknologi, finanskrisen, grådighetskulturen, norsk misunnelsesideologi - og dysfunksjonelle familier. Det er godt gjort å få plass til så mange temaer i en bok på 431 sider.

Boken har et umiskjennelig Anne Holt-preg, med scener og personer som ikke innlysende har noe med hverandre å gjøre. Alt syes sammen til en i dette tilfellet overraskende slutt. Men denne gangen blir jeg ikke overbevist, til tross for at jeg er en stor fan av Holts skrivestil og historiebygging. Motivene halter, rett og slett.

Det begynner med en dramatisk hjerteoperasjon som den hjemvendte kirurgen Sara Zuckerman gjennomfører. Men pasienten dør. Ingen forstår hvorfor. Hun får hjelp av sin stressede underordnede, multitalentet Ola Farmen. Fembarnsfarens om har medisinsk elektronikk som hobby og virkelighetsflukt fra tilværelsen, som fembarnsfar med kronisk dårlig råd og tid.

Åpningskapittelet i boken er en skikkelig killer, i mer enn én forstand. Spekket med medisinske faguttrykk jeg ikke helt ser at er nødvendige for forståelsen av handlingen. Det minner litt om de amerikanske legeseriene som er blitt så populære på TV for tiden. Det er det menneskelige drama det tross alt handler om. Ikke hvem som kan briljere mest med uforståelige uttrykk. Det er her at Anne Holt har fått faglig bistand av sin legebror og medforfatter Even.
Mye står på spil for hjertestarterprodusenten Mercury Medical når det viser seg at noe er galt. Hjertestarterne inneholder et program designet til å virke på en annen måte enn forutsatt. For et gigantisk, multinasjonalt selskap helt i teten av utviklingen innen medisinsk teknologi er det fare på ferde.

Vi møter stadig flere personer med skjeletter i skapene og hevnmotiver i fleng. Det kan være ødelagt barndom, ikke-fungerende ekteskap eller manglende forfremmelse på jobben. Når dette kan kombineres med profittmotiv fjernes alle vanlige motforestillinger. Ifølge Anne og Even Holt. Hvem som helst kan bli en forbryter. Bare motivet er sterkt nok, og premien høy nok. Utover i boken er det finansuttrykkene som dominerer. I bokens efterord takker søskenparet Holt for faglig assistanse til denne delen av handlingen. For min del blir det imidlertid mer søkt enn troverdig.

Anne Holt treffer nok sine lesere, også med denne boken. Men jeg er ikke overbevist av motivstablingen i Flimmer. Holt bygget seg opp en trofast leserskare med Hanne Wilhelmsen som hovedfigur. De siste årene har hun variert mellom ulike, nye helter. Spesielt såkalte ”profilere”. Slutten i denne boken åpner for at vi får høre mer fra Sara Zuckerman.