Tittel: Idas dans - En mors beretning
Forfatter: Gunnhild Corwin
Sider: 299
ISBN: 9788280711717
Utgitt: 2005
Forlag: Dinamo forlag

Idas dans”Idas Dans” byr på en helt spesiell leseopplevelse. Den er full av sykdom, kreft og død. Alt det man egentlig ikke vil fylle timene sine med. Men likevel så leser man, side opp og side ned, og timene de går. Boken skildrer sykdommen til en ung og høyt elsket jente. En jente som på sterke, atletiske ben danser ballett, og som har drømmer som alle andre ungdommer. Drømmer om å få danse solo over gulvet på lette, svevende ben, et mål som hun jobber hardt for å nå. Så kommer en snikende forkjølelse som aldri helt vil slippe taket. En mor som med bedende stemme spør datteren om å ta seg en tur til legen. En ungdom som sier at moren skal slappe av, ikke bekymre seg så mye. Hun er bare litt forkjølet, bare litt. Turen til legen er likevel uunngåelig og dessverre også svaret. ”Leukemi”, kreft, ordet vi alle frykter.

Familien Corwin samler sine tropper rundt Ida, den yngste i søskenflokken. Hun har tre flotte søsken og to foreldre som virker ufattelig sterke. Gunnhild Corwin forteller sin datters historie så rørende og vakkert at tårene er umulige å stoppe. Ida opplever smerte, redsel og glede sammen med familie og venner. Kjæresten Jonas er også en svært viktig støttespiller. Hun tilbringer timer, dager og uker på sykehuset der hun gjør alt for å vinne kampen mot leukemien. Når hun er hjemme, er hun som andre ungdommer. Da er hun Ida. Hun er russ, kjæreste og en høyt elsket datter. Hun er 18 år og full av håp. Hun danser.

Dette er en levende og vakker bok, full av ærlige skildringer. Når man legger den fra seg, føler man at man kjenner familien Corwin. Kvelder med vin og varme fyller mer enn én side av boken, og det er tydelig at denne familien setter pris på samhold og kjærlighet. Nettopp dette gjør boken så levende og fin. Jeg er imponert over fortellerstemmen til Gunnhild Corwin. Hun er oppriktig og ekte, en mor som går gjennom ild og vann for ungen sin. Hun forteller om egne redsler og sine mørkeste stunder, og hun lærer leseren at livet er en gave. ”Idas Dans” er en bok som setter spor, dype spor. Den fortjener virkelig sin plass i bokhyllen og er en sann tankevekker!

Natt til 17. mai blir vi vekket av begge bussene etter tur. Guttene har forstått å innynde seg, og Morgenstemning av Grieg runger fra høyttaleranlegget.

Jentene stiller seg opp under soveværelsevinduet vårt og synger. Skitne, trette og mer eller mindre berusede, skjønne ungdommer synger med hese stemmer, akkompagnert av høyttalere på russebussen nede i veien. Ida er midt iblant dem. Det er et vakkert syn.