Av Rannveig Marit Mindresunde, 16. Mars 2011, kl. 6.13

Tittel: Folket på øya?
Forfatter: Bjørg Undhjem
Sider: 186
ISBN: 9788281121669
Forlag: Forlaget Norske Bøker

Folket på øyaFolket på øya handler om den unge kvinnen Aminda og hennes skjebne. Hun er født med dårlige hofter og har derfor vanskeligheter med ganglaget og ryggen. Dette stopper henne likevel ikke, og hun arbeider og planlegger livet sitt som kommende kone for Ingebrigt. Han er hyggelig, og hun gleder seg til å dele fremtiden med ham. Så en dag hender det noe som hun aldri kommer til å glemme, og livet hennes blir forandret for alltid. Hun sliter fra før med en stor og vond hemmelighet, og nå er det nettopp denne som får fatale konsekvenser. Folket på øya er en spennende bok om livet i Hellingen og på den lille øya Buøya. Handlingen forgår nord i landet, og språket i boka er preget av dette.

Forfatteren er fra Nordland, og dette merker man både på skrivemåten og i selve setningsoppbyggingen. Jeg syns dialekten til tider er litt vanskelig, men den tilfører likevel noe levende og ekte til boka. Vi blir godt kjent med Aminda og hennes følelser, og fortellingen holder på meg som leser. Det jeg savner, er kapitteloppdeling som kan gi litt ”pause” i stoffet, samt årstall. Jeg får en viss følelse av hvilken tidsepoke vi befinner oss i gjennom de ytre skildringene til forfatteren, men blir på samme tid litt forvirret. Hun skriver blant annet om forliset i Lofoten i 1849 der 500 fiskere omkom under en vinterstorm. Da blir det litt merkelig å lese at hovedpersonene hører på radio, før den ble oppfunnet. Men dette er bare flisespikkeri fra min side, og ikke noe som ødelegger handlingen i boka. Skildringene i boka er vakre, særlig liker jeg landskapet som forfatteren skaper mens jeg leser.

Slutten på boka overrasker og spenningen topper seg. Jeg håper forfatteren skriver en oppfølger, for jeg vil gjerne lese mer om Aminda og livet hennes. Dette var alt i alt en god og spennende leseopplevelse.

For her ute skal de bygge og bo. Nå er alt bestemt, og her skal de leve i lag, Aminda og Ingebrigt. Øya er grønn, brun, grå, i alle farger på denne årstiden. Store svaberg ligger blankskurte mot nord og liksom skinner mens bølgene slikker dem. Båten med de to nærmer seg, og de kan se en kritthvit strand som ligger inne i en liten vik.