Forfatter: Louis Masterson (Kjell Hallbing) / Gert Nygårdshaug
Sider: 190
ISBN: 9788282683661
Utgitt: 2011
Forlag: Aller Forlag

Uten nådeBokavisen anmelder den nye Morgan Kane-novellen Hengt manns spor, og omtaler sammenhengen mellom den nye novellen og bøkene før og efter i den nye Allerutgivelsen av Morgan Kane-serien.

Nå er den kommet - den første Morgan Kane-novellen skrevet av en annen forfatter enn Louis Masterson. Den er publisert i forlaget Allers nye serie som begynte i fjor, der romanene og novellene om Kane utgis på nytt i innbundet form. Serien startet med den opprinnelige pocketbok nr 70, ”Blodsporet til Santa Fe” som omhandler Kanes ungdomstid og novellen ”Journada del Diablo” om Kanes fødsel (opprinnelig utgitt i bok nr 77). Serien skal følge Kanes ”liv” fra vugge til grav.

Den 19.boken i serien er nå til salgs i butikkene, og i publiseringsplanen er man kommet frem til dét som var den første boken i pocketbokserien; ”Uten nåde”. En svært viktig bok for serien og myten om Morgan Kane slik den skulle bli ”drive frem” serien både hva angår oppbygning og salg.

Ifølge forlaget er det et ”hull” i Kanes ”liv” slik Masterson skrev det, mellom bok 18 ”Dette er døden, senor Kane” og ”Uten nåde”. Derfor ble Gert Nygårdshaug invitert til å fylle hullet ved å skrive en splitter ny novelle om Morgan Kane. Den heter altså Hengt manns spor.

Uten nåde skaper myten om Kane
Den aller første boken i pocketserien om antihelten Morgan Kane kom ut i 1966, som bok nr 303 i Stjerneserien. Kane er 33 år, og Texas ranger. Han er stjernen i rangerkorpset, og en ensom ulv, selv om vennen fra tiden i Mexico, Charlie Katz også er blitt med inn i rangernes rekker. Hvorfor er boken så viktig i Kane-mytologien? Det stjerneformede arret på høyre håndbak og den lamme ringfingeren på samme hånd er skader han får som følge av handlingen i nettopp denne boken. Her treffer han ungpiken Linda Swift som han noen bøker senere skal gifte seg med (16 ”Tilbake til kampen”), og gi opp rangerkarrieren. Han blir sterkt betatt av den kvinnelige skurken Allison MacKay og glemmer henne aldri. De får et sterkt møte i bok nr 11, ”Hevn”.

I selve åpningsscenen i ”Uten nåde” blir Kane rundlurt i et pokerspill, efter oppdraget Nygårdshaug nå har skildret i ”Hengt manns spor”. Kane har en følelse av at motstanderne jukser og lurer ham, men han klarer ikke å sette fingeren på noe. Senere i boken får vi høre hvordan Kane av en pensjonert britisk sjømann fikk grundig opplæring i poker, og ble en habil spiller. Av motstanderen i bok nr 22 ”Drep for loven”, Peter Caine vant Kane 20 000 USD. Det er disse pengene han taper i ”Uten nåde”. På togturen tilbake til rangerhovedkvarteret treffer han vakre Allison MacKay, som lurer ham i en felle. Fellen er en hevn for at Kane drepte falskspillerbandens leder Rex Duncan som leseren nå, mange år efter endelig skal få møte i den nyskrevne novellen Hengt manns spor.

I ”Uten nåde” drives Kane til det ytterste i menneskelig selvoppholdelsesdrift, men gjennomgår en hestekur som gjør ham godt rustet til å gjennomføre sitt hevntokt mot banden – og sikkert også klare oppdragene i de kommende bøkene i serien. I boken refereres det ikke til Kanes motvilje mot melk, men til mange av de senere bøkene i serien; både Flagellados (bok nr 20) og andre. Kanes store indre konflikt males ut; kampen mellom lengselen efter et ”normalt” liv med kone og barn og ensomheten som revolvermann og ranger. Mange av de konfliktene som utspiller seg i Kanes indre gjennom alle bøkene i serien, skildres i ”Uten nåde”.

Nygårdshaug skal altså skildre oppdraget Kane fikk mellom oppgjøret med Peter Shabarov i ”Drep for loven” og handlingen i ”Uten nåde”. Handlingen i sistnevnte er en direkte følge av oppdraget som Masterson selv aldri skrev. Så hvilke spor fikk Nygårdshaug å gå efter via ”Uten nåde”?

Mastersons ”spor” til Nygårdshaug
Hva står i ”Uten nåde” - om den historien som Masterson aldri skrev selv? Jo, følgende:

Han hadde ridd innom St. Louis etter et lite oppdrag nord i Illinois der han hadde innhentet og måtte drepe en storsvindler fra Waco, Texas, so hadde spesialisert seg på falskspill og falskmyntneri i stor stil. Den døde ble overlevert sheriffen i nærmeste by, og Kane sendte et telegram til hovedkvarteret om saken. I St. Louis fikk han lyst til å spille, og siden første tog til Fort Worth først gikk neste dag hadde han ingen betenkeligheter.

Hengt manns spor har naturlig nok flere referanser til bok nr 22 ”Drep for loven”, der Kane møtte sin til da raskeste motstander med revolveren, Peter Shabarov/Peter Caine. Han trakk revolveren på 3/5 sekund, og Kane er i ”Uten nåde” redd for at han aldri blir like rask igjen som da han drepte Caine.

Nygårdshaug uttaler til Dagbladet at boken er skrevet i Mastersons ånd, og dette gjelder både skildringen av mennesker og natur. Masterson selv skildret gjerne naturen i malende beskrivelser, og ble stadig bedre til dette ut over i serien. Skildringen av mennesker kan være i knappeste laget, og når bøkenes handling foregår i byer eller steder med mange mennesker er det de sistnevnte som står i sentrum. Det er så man bare svakt aner omgivelsene rundt handlingen.

Å sammenligne en novelle på knapt 30 sider som man leser for første gang med en av Mastersons beste bøker, som følger på neste side, er urettferdig. Man burde egentlig lese noen av de mange novellene for å få et bedre sammenligningsgrunnlag. Men det kan uansett ikke bli helt riktig, for Mastersons skrivestil endret seg også ut over i serien. Samtalen mellom rangersjef Monroe og hans nestkommanderende Frank Williams når bakgrunnen og taktikken for oppdraget Kane sendes ut på, virker for lang og omstendelig. Nygårdshaug lar Kane komme med verbale utbrudd jeg oppfatter som mer vulgære enn dem Masterson ville brukt, og utvise en brutalitet jeg mener ikke er ”typisk Kane”. Plottet i boken er helt greit, slutten er brå, og handlingen har andre deltagere enn man kanskje skulle trodd, - ut fra sporene Masterson gir i ”Uten nåde”. Men det finnes jo grenser for hva man rekker å male ut i en knapp novelle sammenlignet med en hel bok. Jeg synes det mangler en del for å nå opp til Masterson, både hva angår naturskildringer og knappe, nærmest rått tilhuggede beskrivelser av mennesker. Man bør kanskje la novellen synke litt, før man blar om til neste side og leser videre i Masterson-produktet ”Uten nåde”.

Skulle jeg trillet terning ville jeg under tvil gitt Nygårdshaug en svak 4’er for Hengt manns spor. En lovende start, der Masterson gir nok hjelp til at Nygårdshaug holder seg flytende. Han har løst oppdraget på en litt overraskende måte. Handlingen er kanskje ikke den man kunne forvente. Bare av den grunn bør man lese historien. Man får noe annet enn man ville tro.

Det finnes for øvrig flere ”hull” i Kanes liv, der Masterson i noen av bøkene beskriver episoder i Kanes liv som han ikke har skrevet noen bok eller novelle om. Den jeg kommer på i farten er et oppdrag på Østkysten, der Kane forførte både senatorfruer og –døtre. Historiens klimaks skal ha vært et stort skyteoppgjør i et varehus på kaien i New York (?). Kanskje får Nygårdshaug flere skriveoppdrag – eller så kan forlaget lage en stafett der andre forfattere får samme oppdrag som Nygårdshaug fikk denne gang. Enten gamle travere som Jon Michelet – eller noe av de nye, talentfulle forfatterne. Kanskje til og med en kvinne kunne skildre Kane troverdig?

Forlaget har laget en webside til den nye utgivelsen av serien. Denne kunne vært mer oversiktlig og med lettere tilgjengelige lenker. Flere kjente menn er intervjuet om sitt forhold til Kane. Disse intervjuene kunne med fordel vært samlet på ett sted – med lenker.

For øvrig kan det nevnes at Linni Meister har stått modell for tegningen på bokens forside.