Tittel: Fortsatt savnet
Forfatter: Chevy Stevens
Oversetter: Arve Torkelsen
Sider: 317
ISBN: 9788280873675
Forlag: Bazar Forlag

Fortsatt savnetFortsatt savnet handler om den karrierebevisste Annie O’ Sullivan, hun er eiendomsmegler i den lille byen Clayton Falls på Vancouver Island. Her arbeider hun i et presset eiendomsmarked. Håpet er at hun snart vil få et stort leilighetsprosjekt, men konkurransen er hard, og i mellomtiden jobber hun med mindre visninger og prosjekter. Dette fører Annie ut på en farefull ferd. Etter en stille visning, med få potensielle kunder, kommer det endelig en person som ser ut til å vise oppriktig interesse for dagens salgsobjekt. Mannen er hyggelig og hilser pent, og Annie bestemmer seg for å vise ham huset, selv om det innebærer at hun vil komme for sent til middagsavtalen med kjæresten Luke.

Vel inne i huset og godt i gang med visningen får Annie sitt livs sjokk. Med en revolver presset mot korsryggen blir hun brutalt overfalt og presset inn i en ventende varebil.

Når hun våkner, er hun fanget i en hytte langt inne i fjellet, livet blir aldri det samme igjen …

Fortsatt savnet ble fort en populær bok i hjemlandet USA, der den gikk rett inn på New York Times’ bestselgerliste. Boka blir beskrevet som skremmende og brutal, og elegant komponert, noe som jeg er enig i. Den er godt oppbygd, med en stadig stigende spenningskurve. Selve kapitteloppdelingen er original og bidrar til å løfte boka ytterligere. Man får kjennskap til hovedpersonens traumer gjennom hennes bearbeidelser av hendingene, og det hele er satt sammen på en imponerende måte.

Boka er definitivt en pageturner, og selv for en som til vanlig ikke leser krim/spenning, blir dette god underholdning. Det eneste som skuffer litt, er slutten, den blir forutsigbar og lite nytenkende, men slutten er bare en liten del av en ellers gjennomført og spennende bok.