Av Rannveig Marit Mindresunde, 18. September 2011, kl. 16.24

Tittel: Agincourt
Forfatter: Bernard Cornwell
Sider: 475
ISBN: 9788280873378
Forlag: Bazar Forlag

AgincourtBernard Cornwells historiske roman ”Agincourt” har endelig inntatt Norge. Boka kom ut i 2008, og først nå foreligger den på norsk. Forfatteren har tidligere hatt stor suksess, bl.a. med bøkene om Uhtred, som har solgt i ca. 50 000 eksemplarer bare i Norge. ”Agincourt” er derimot en enkeltstående bok.

Slaget ved Agincourt (Azincourt var og er den franske stavemåten) var en av de mest forbløffende hendelser i middelalderens Europa, et slag hvis renommé langt overgikk dets betydning. I den engelsk-franske rivaliseringens historie er det bare Hastings, Waterloo, Trafalgar og Crecy som deler Agincourts berømmelse.

Dette er historien om den unge og fryktløse Nicholas Hook, en tidligere skogvokter og særdeles dyktig bueskytter. Etter en krangel med presten Sir Martin blir han lyst fredløs, og hans eneste redning er å forlate England for å kjempe i Frankrike. Kampene er harde, og Hook blir øyenvitne til handlinger så grusomme at han aldri glemmer dem. En slik forferdelig handling fører til at Hook ikke lenger kan godta hva som skjer rundt ham. Han redder en ung fransk nonne, og sammen rømmer de fra grusomhetene i byen Soissons og tilbake til England.

Etter dette ender Hook opp i kongens kompani, dette på grunn av heltedåden han utførte i Soissons, og hans egenskaper som bueskytter. Kongen av England, Henrik 5., vil ha det som han mener tilhører ham, nemlig Frankrike, og den engelske flåten seiler mot Normandie. Her møter de store utfordringer. Den lille gruppen av engelskmenn blir syke, mange dør, og franskmennene i havnebyen Harfleur holder stand. Hook kjemper tappert, og historien om Agincourt tar sakte, men sikkert form.

Denne boka er en opplevelse å lese. Språket er nesten skremmende direkte, forfatteren tar ingen omveier i sine skildringer. Noen ganger er skildringene i overkant brutale, men de er nok nødvendige for å gi handlingen et realistisk preg. Slagsmålene er mange og dramatiske. Her er det sterke menn og vakre kvinner, bueskyttere og konger.

Det at slaget faktisk har funnet sted, gir romanen en virkelig historisk bakgrunn. ”Agincourt” overrasket stort, den er full av krig og lidelse, men mellom dette finner man en nydelig kjærlighetshistorie. Jeg liker også godt grepet som forfatteren har tatt med helgenene Sankt Crispin og Sankt Crispinian, de følger Hook gjennom motgang og medgang, og deres tilstedeværelse gjennom boka løfter historien ytterligere.
Denne boka anbefales på det sterkeste!