Av Maren Hjorth, 15. Januar 2012, kl. 20.47

Tittel: Du
Forfatter: Thomas J.R. Marthinsen
Sider: 217
ISBN: 9788205398054
Format: Innbundet

DuDu er en samling med 34 små noveller, små øyeblikk. Marthinsen er en ung og ambisiøs debutant fra Tønsberg med mye på hjertet. Det er fine øyeblikk, kleine øyeblikk, nostalgiske øyeblikk, øyeblikk som får deg til å smile. Noen ganger er det ubehagelig og noen ganger er det lekende lett. Novellene er gode, og det virker nesten som om hver eneste en kunne blitt til en stor roman.

De aller fleste historiene starter in medias res. Marthinsen, som så mange andre nyere novelleforfattere, bruker ikke for mange ord på å forklare det som skjer, og lar heller leseren tenke selv. Stort sett funker det bra, og selv om vi detter av lasset en gang i blant har vi en liten følelse av at det er akkurat sånn det skal være. Fortellingene fortelles av en jeg-person som henvender seg til en deg-person. Marthinsen har et ungdommelig språk og det blir ikke brukt for mange store ord. Det er enkle historier fortalt på enkelt vis. Marthinsen har en stor fantasi, men alt han skriver er allikevel ekte.

Du kan sammenlignes med en følelsesmessig berg og dalbane. Temaene er mangfoldige. I Videre møter vi en mor som har mistet sønnen sin, mens Spiritisme handler om bleke Kristina som ville være heks og i Japani blir vi tatt med til Japan. Men trass i at boka er svært variert har forfatteren en sterk skrivestil som blir som en slags rød tråd gjennom boka. Han har mye humor og skaper en varm atmosfære. Det er slettes ikke mye å klage på hos denne debutanten. Kanskje blir historiene litt for like og kanskje går vi lei etter trettifire stykker, kanskje kunne boka vært kortet ned, kanskje går det litt for fort. Men alt i alt er dette en sterk debutant og jeg gleder meg til å høre mer fra Marthinsen. Nå i januar kommer nemlig romanen Rekkehusblues, og jeg har på følelsen av at vi kan vente oss noe stort!

Du handler om helt vanlige mennesker; de menneskene du ser på gaten hver dag, hun dama i resepsjonen, sjefen din, postbudet, broren din, han du alltid deler heis med, jenta du ikke har sett siden barneskolen og kanskje aller mest handler den om akkurat deg.