Mørkets makter
Forfatter: Robert Wilson
Utgitt: 2005
Sider: 319 sider
ISBN: 8205339716
Antall sider: 320

Mørkets makterDen er første bok i en serie på fire bøker fra Vest-Afrika. Etter suksessen med blant annet den kritikerroste thrilleren ”Et lite drap i Lisboa” (på norsk i 2002), blir nå disse romanene også utgitt på norsk.

Romanen utspiller seg på kysten av Vest-Afrika, hovedsakelig i de tidligere franske koloniene Benin og Togo. Engelskmannen Bruce Medway har slått seg ned i Benin og jobber som en slags ”fikser”, først og fremst for utlendinger bosatt i Afrika. For eksempel driver han med pengeinnkreving, forhandling og lignende aktiviteter, gjerne på grensen mot kriminell virksomhet. Det er en tøff tilværelse, og verre blir det når han kommer i konflikt med den mektige Madame Severnou etter at hun ikke er fornøyd med måten han gjennomfører en transaksjon på.

For å slippe unna påtar han seg oppdraget om å finne den forsvunne forretningsmannen Steven Kershaw. I jakten på Kershaw treffer han den eksentriske politietterforskeren Bagado, en ærlig sjel i et ellers gjennomkorrupt system. ”Bagado hadde ingen bil, ingen skytevåpen, ingen paraply og ingen lønn. Han hadde en regnfrakk, et politiskilt, to skift med klær, en kone, tre barn og et hus i gangavstand fra mitt eget”. Sammen prøver de å nøste opp mysteriene som blir stadig mer innviklede.

Robert Wilson har selv bodd i Vest-Afrika, og det er tydelig at han har god kjennskap til tilværelsen der.
Han maler et bilde av Vest-Afrika som er svært dystert. I bakgrunnen er det økende politiske uroligheter med krav om demokrati, noe som fører til mer kaos og vold. De fleste personene er enten nevrotiske, korrupte, uærlige, ondskapsfulle eller alle disse karakteristikkene på en gang. Alt dette bidrar til å gi boken en spesiell atmosfære.

Miljøskildringene og atmosfæren er det beste ved denne romanen. Dessverre klarer ikke Wilson å følge opp med å gi romanen en spennende handling. Selve plottet er temmelig innviklet og dessverre har ikke romanen nok ”driv” til at man hele tiden tvinges til å lese videre. Det er tydelig at denne boken er skrevet før ”Et lite drap i Lisboa” og at Wilson senere har utviklet seg som forfatter.