Tittel: Livets godteskap
Forfatter: Alexander McCall Smith (forfatterens hjemmeside)
Oversetter: Toril Hanssen
Forlag: Cappelen
ISBN: 9788202248826
Antall sider: 190

Livets godteskapLivets godteskap er den femte boken i serien om Mma Precious Ramotswe og hennes ”Damenes detektivbyrå nr 1”. Handlingen foregår hovedsaklig i Gaborone, hovedstaden i Botswana i sørlige Afrika. Denne gangen får Mma Ramotswe besøk av en rik ugift dame, som vil ha undersøkt om en rekke potensielle ektemenn muligens først og fremst kan være ute etter pengene hennes.

Men, som vanlig, er det ikke Mma Ramotswes etterforskning som er bokens hovedfokus. Kanskje i enda større grad enn tidligere, er det de parallelle historiene om menneskenes dagligliv som er viktig. På denne måten bygger McCall Smith videre opp karakterene som har blitt introdusert i de fire første bøkene. Vi følger deres små og store problemer og blir dermed bedre kjent med dem. For eksempel er Mma Ramotswe frustrert over forloveden J.L.B Matekoni, som ikke ser ut til å forhaste seg med å sette en dato for bryllupet. Matekoni, på sin side, har sine egne problemer. Den autoritære lederen for barnehjemmet, Mma Potokwane, har nemlig lurt ham til å love å hoppe i fallskjerm for å samle inn penger til barnehjemmet.

McCall Smith forstår afrikanernes psyke bedre enn noen annen forfatter og han er flink til å skape en troverdig ramme rundt bokens hovedpersoner. Resultatet er en bok som er en fornøyelse å lese. Man kan rett og slett risikere å bli i godt humør av å lese denne boken!

Bøker fra Afrika handler ofte om folkemord, krig, sult og annen elendighet. Disse tingene forekommer dessverre ofte på dette kontinentet, så det er ikke unaturlig at litteraturen gjenspeiler dette. Men, av og til kan det bli for mye, og da er det en fornøyelse å lese bøker som ”Livets godteskap”, for å minne seg om at det faktisk finnes afrikanere som lever tilnærmet normale liv og som har ”vanlige” problemer.

Dette er den første boken i denne serien som jeg har lest på norsk. På forhånd var jeg litt skeptisk til hvordan dette ville fungere, da jeg fryktet at mange av nyansene som er viktige for å gi leseren den riktige ”Afrika-følelsen” kunne gå tapt i oversettelsen. Heldigvis ble min skepsis gjort til skamme, for oversettelsen fungerer forbausende bra.

Livets godteskap kan dermed anbefales på det varmeste. Det går forøvrig fint an å lese bøkene i denne serien uavhengig av hverandre, men for nye lesere vil jeg allikevel anbefale å begynne på begynnelsen med Damenes detektivbyrå nr. 1.