Av Jan Arild Teland, 23. August 2007, kl. 21.56

Tittel: Reiser med Herodot
Forfatter: Ryszard Kapuscinski
Oversetter: Ole Michael Selberg
ISBN: 9788203210600
Antall sider: 233

Reiser med HerodotSom ung journalist i det kommunistiske Polen på 1950-tallet, undret Ryszard Kapuscinski seg over hvordan det ville være å krysse en landegrense. Han foreslo for sjefen sin å sende ham til Tsjekkoslovakia, men i stedet ble han på kort varsel sendt til India. For en mann uten noen kjennskap til indisk kultur og ute av stand til å kommunisere på verken hindi eller engelsk, ble det en stor og vanskelig overgang. Med på reisen fikk han imidlertid en utgave av klassikeren ”Historie” av Herodot. Denne boken skal vise seg å bli en trofaste følgesvenn på hans mange reiser resten av livet.

Herodot var en gresk historiker som levde for ca. 2500 år siden og ofte oppfattes som grunnleggeren av historiesjangeren. Hovedverket ”historie” handler hovedsaklig om perserkrigene. Det er egentlig ingen sammenheng mellom de stedene Kapuscinski reiser, og stedene som skildres av Herodot. Sånn sett kan man jo lure på hvorfor Herodot får en slik posisjon i boken. Det sentrale er vel at Kapuscinski identifiserer seg med Herodot, ”den første globalisten”, og deler hans nysgjerrighet ovenfor fremmede land og kulturer.

Personlig synes jeg egentlig den første delen av ”Reiser med Herodot” er mest interessant. Særlig Kapuscinskis første forvirrende møte med India og senere Kina er veldig levende beskrevet. Kapuscinski er internasjonalt anerkjent for sine litterære kvaliteter, noe som er velfortjent etter min mening. Språket er svært enkelt men det flyter veldig bra og er en fornøyelse å lese.

Etterhvert kommer reiseskildringene mer og mer i bakgrunnen og historieskildringene fra Herodot om perserkrigene tar over. Kapuscinski reproduserer lange sitater fra Herodot, med sine egne kommentarer innimellom. Allikevel er det spennende lesning og boken fungerer som glimrende reklame for Herodots originale verk, som i hvert fall jeg har blitt ganske nysgjerrig på.

Totalt blir ”Reiser med Herodot” en bok som er vanskelig å kategorisere. Den er en slags blanding av reiseskildring og historiebok som jeg aldri har vært borte i før. Vel verd å lese er den imidlertid uansett.