Tittel: De Fire og Han Som Gjør Galt Verre - Begynnelsen
Forfatter: Hans Fredrik Follestad
Utgitt: 2003
Sider: 480
ISBN: 9788279170204
Forlag: Kolibri Forlag

De Fire og Han Som Gjør Galt Verre - BegynnelsenDe Fire og Han Som Gjør Galt Verre er henholdsvis en ilder som heter Bambo Fohrtwo, pandabjørnen Hutte Meg Tu, elgen Salt Ehfan, vaskebjørnen Pepper Bihf og en skilpadde som gjør alt verre, Jesper Schtadig. De lever et vanlig liv i en by i Norge som heter Pelsheim. De Fire er en typisk guttegjeng, opptatt av damer og moro. Han Som Gjør Galt Verre er ikke en av gjengen, men en felles fiende. Jesper er en ufordragelig rik, og skryter av 100% dametekke.

I Pelsheim lever de sine ganske hverdagslige liv. Det vil si, helt til de blir hentet til Nepal og himmeltempelet Ankh Mapur av dromene, for å kjempe på lysets side mot mørket. Det er ikke bare enkelt å hente kameratgjengen og Jesper, da mørkets øverste leder Lord Kor også er på jakt etter dem. Det viser seg at De Fire og Han Som Gjør Galt Verre er sentrale personer i krigen mot mørket i følge en gammel profeti.

Scenen som møter Inspektør Molling i Pelsheim sentrum etter at De Fire har blitt hentet til Ankh Mapur av Dromene, er mildt talt sjokkerende.

Byens hjerte og stolthet lå i ruiner, og av de foreløpige vitneutsagnene hadde han mest lyst til å grine… to prester hadde blåst en dverg til himmels med laserstråler. Dvergen hadde selvfølgelig først drept en tredje prest med høner i rustning.” (s. 69)

Det hele virker svært uvirkelig, men inspektør Molling skal komme til bunns i dette. Dette blir ingen enkel oppgave, men inspektør Molling og kollegene hans går på med stort mot.

Idet De Fire blir hentet av dromene, kommer pandaen Hutte til å irritere sin rålekre nabo Line Soltvedt ved å rasere gjerdet hennes. Huset til Line og hennes forfyllede mann blir like etter rasert av mørkets utsendte. Line er sikker på at det er Hutte som står bak, og sverger på å finne ham og skyte ham i fillebiter. Rustet med nok våpen til å starte en krig tar Line og Kit opp jakten på Hutte.

Vi følger Lines og Kits jakt på Hutte. På veien møter de en mann som skal bli en god støtte i jakten. Vi følger også inspektør Mollings jakt på Line og Kit og dromenes ferd fra Pelsheim til Nepal. Dromene finner fort ut at det ikke er en lett oppgave å holde De Fire samlet og i trygghet. Særlig ikke når man tar med Han Som Gjør Galt Verre i regnestykket. Det viser seg at han gjør seg fortjent til navnet.

Disse historiene er alle godt fortalt, og fulle av spenning og humor. Vekslingen mellom dem holder spenningen oppe på en god måte. Boken er ikke kjedelig et sekund.

Dette er begynnelsen, og det får en til å lengte etter fortsettelsen. En bok spekket med reisesirkler, magi, nattbokser og månetau. Verdenen vi møter i denne boken har jeg ingen problemer med å godta. Det er en gjennomført historie, man sitter ikke og irriterer seg over logiske brister.

Spenningen daler aldri, man holdes oppe hele veien. Det skjer stadig noe nytt og overraskende.

Les Bokavisens anmeldelse av Fortsettelsen.