Av Jan Arild Teland, 8. Januar 2008, kl. 5.36

Tittel: 50 turer i Norge
Forfatter: Odd Roar Lange
Forlag: Kom forlag
ISBN: 9788276434422
Antall sider: 224

50 turer i NorgeMange nordmenn, inkludert undertegnede, er langt bedre kjent med reisemål i utlandet enn i Norge. Alle vet riktignok at det er vakker natur i Norge, men hva så? Det er ikke alle som har interesse av å tilbringe ferien med å beundre et fjell eller en fjord. Gjennom boken ”50 turer i Norge” prøver journalisten Odd Roar Lange å gjøre nordmenn bedre kjent med de mange mulighetene som faktisk eksisterer her i landet. Det har han lykkes veldig godt med.

I boken skisserer han femti veldig konkrete turforslag, gjerne med varighet over flere dager. I en bok om Norge er fokus selvsagt først og fremst på naturopplevelser, men enkelte av forslagene har allikevel en mer urban setting. Jeg tror det er et svært fornuftig valg av Lange å ikke la boken bare være en oppramsing av vakre fjorder og fjell, men heller fremsette varierte aktivitetsprogram for hvert turforslag. For eksempel kan en tur til Gaustatoppen kombineres med en tur til Rjukan og besøk på museet som forteller om tungtvannsaksjonen under andre verdenskrig.

Boken er delt opp i seksjoner etter tema: fjellturer, båtturer, sykkelturer, gutteturer og jenteturer. Forslagene spenner seg fra klassiske fjellturer som Preikestolen, Kjerag og Besseggen, til båttur i Blindleia, sykkeltur langs Ofotbanen, pub-til-pub-tur på Hustadvika og Oslo-weekend. Man trenger selvsagt ikke legge opp turene nøyaktig slik som Lange foreslår. Det viktigste er at leseren kan bla seg frem og tilbake, la seg inspirere, hente en god ide fra et turforslag, kanskje kombinere med noe fra en annen tur osv.

Det er alltid oppgitt linker til relevante nettsteder slik at man kan skaffe seg flere opplysninger i forbindelse med planleggingen av turene. Imidlertid kunne det vært en fordel dersom Lange hadde oppgitt noen priser for enkelte av aktivitene/overnattingsstedene som anbefales. Men, siden dette lett kan finnes på egenhånd, er det ikke noe voldsomt savn.

Dette er altså ikke en bok først og fremst for folk med lang erfaring fra friluftsliv, selv om jeg tror mange slike også kan ha stort utbytte av boken. Boken er rikelig illustrert med masse flotte bilder fra de forskjellige turforslagene, noe som jeg tror vil være til stor inspirasjon for de fleste.

Som Lange selv sier, er ikke dette nødvendigvis ment å være de femti beste turene i Norge. Noe slikt er selvsagt umulig å rangere. Men, det er utvilsomt femti gode forslag. Dersom man skal være litt kritisk, så kan det nevnes at nesten alle turene foregår sør for Trondheim og at det stort sett bare er sommeraktiviteter som er beskrevet.

Totalt sett er det uansett blitt en svært vellykket bok. Teksten er svært informativ og bildene vil helt sikkert inspirere flere til å vurdere Norge som feriemål.