Av Jan Arild Teland, 7. Februar 2008, kl. 9.23

Tittel: Tyskland, en reise
Forfatter: Wolfgang Büscher
Oversetter: Sverre Dahl
ISBN: 9788203210570
Antall sider: 238

Tyskland, en reiseTyskland er ikke kjent som noe typisk land for turister. Til tross for en spennende og interessant historie, store kulturelle skatter og vakker natur, har landet allikevel et rykte for hovedsakelig å inneholde industri med tilsvarende lite å tilby turister. Denne myten er sannsynligvis en av hovedårsakene til at reiseskildringer fra Tyskland er en relativ sjeldenhet, i hvert fall dersom man sammenligner med hvor mye reiselitteratur som utgis om andre europeiske land som Frankrike, Italia og Spania.

Wolfgang Büscher har nå imidlertid gitt ut ”Tyskland, en reise” som er en reiseskildring fra en tur han har foretatt langs den tyske grensen, hele landet rundt. Man oppdager fort at dette ikke er ment å være en beretning som tar for seg Tysklands største attraksjoner. Büscher oppgir ingen motivasjon eller mål for turen sin, men bare setter umiddelbart i gang fra sitt utgangspunkt ved Rhinen, nær grensen til Nederland. Underveis stopper han, tilsynelatende tilfeldig, stort sett på mindre steder de færreste vil ha hørt om. Selv om det ikke skrives rett ut, formoder man at formålet med reisen er å oppleve det ”ekte” Tyskland.

Dette lyder i utgangspunktet som et interessant prosjekt, men boken lever dessverre ikke opp til forventningene. Grunnen er først og fremst måten Büscher ordlegger seg på, som til tider er så tåkete at det blir tilnærmet umulig for leseren å beholde konsentrasjonen om boken. Man tar seg stadig i å plutselig tenke på noe helt annet enn teksten, for deretter å måtte gå tilbake og konsentrere seg om å lese det hele på nytt.

Til tross for at boken altså er relativt tung å komme inn i, er det allikevel gode grunner til ikke å gi opp. Innimellom har Büscher faktisk noen riktig gode historier å komme med. Reiseskildringen hans er delt inn i svært mange korte kapitler som relativt uavhengig av hverandre tar for seg stedene han besøker. Noen ganger gjengir han lite kjente historiske hendelser relatert til stedet, mens andre ganger dreier det seg om sære hendelser han observerer eller spesielle personer han treffer på.

Som nevnt er det langt fra Tysklands mest kjente severdigheter han oppsøker, eller historier han forteller. For eksempel er det vel neppe altfor mange som har hørt om konsentrasjonsleiren Flossenbürg eller som er klar over at Helgoland nesten ble bombet sønder og sammen etter andre verdenskrig. Til tider kan boken derfor være svært interessant lesning. Andre høydepunkter er skildringen av den tsjekkiske byen Dubi, som aller mest minner om et stort bordell, samt hans tilfeldige møte med Tysklands angivelig høyest dekorerte fotballdommer.

Hvis man orker å jobbe seg gjennom boken er det saktens mye interessant å ta fatt i, men dette er allikevel ikke en reiseskildring alle vil ha stort utbytte av.