Av Bent Johan Mosfjell, 25. Juni 2008, kl. 12.20

Tittel: limo
Forfatter: Roger Pihl
Sider: 250
ISBN: 9788281431362
Forlag: Piratforlaget

limo av Roger PihlIfjor utgav Roger Pihl kultromanen rolex (Bokavisens anmeldelse), om Fredrik Viksjø som starter et konsulentfirma som tar ferien for næringslivstopper som heller vil jobbe. Nå har Pihl gitt sin helt en ny forretningsidé.

Etter å ha lest om firmaet limo er en av hovedkonklusjonene at Pihl forrige bok blir enda bedre. Begge bøkene inneholder en svært usannsynlig og provoserende forretningsidé. Forskjellen er at rolex er troverdig, limo er det ikke. For en leser er forskjellen monumental. Jeg kjøpte den forrige boken, denne har derimot en historie som overhodet ikke kunne inntruffet i virkelighetens verden. Selv om alle politikere er like, er noen likere enn andre.

Med den kritikken ute av veien, er det ingen grunn til å underslå at også limo er en svært underholdende bok. Dersom du rydder vekk forbeholdet om at noe må være mulig og lever deg inn i historien slik den er, vil du få en utmerket leseopplevelse. Plottet er nemlig svært helhetlig gjennomført og de politiske lyskesparkene er ofte skikkelig velplasserte.

Pihl er god til å ta temperaturen på skyggesidene i både politikken og næringslivet. Boken har mange høydepunkt. Selv digresjonene bidrar positivt til bokens helhet. I tillegg skriver forfatteren godt, til tider usedvanlig godt. Han har en språkføring og skrivestil som passer utmerket til denne typen satiriske bøker. Det er rett og slett en fornøyelse å følge teksten.

Den leseren som ønsker å bli underholdt på en underfundig, kritisk og gjennomført måte, har funnet noe å kose seg med i sommer!