Av Jan Arild Teland, 8. August 2008, kl. 11.41

Tittel: Pilegrim ved verdens ende
Forfatter: Eivind Luthen
Forlag: Verbum
ISBN: 9788254310533
Antall sider: 119

Pilegrim ved verdens endeMed ”Pilegrim ved verdens ende” har Eivind Luthen kommet opp med et originalt bokprosjekt. Innfallsvinkelen er at mange steder rundt om i verden har navn av typen ”verdens ende”. På Tjøme her i Norge har vi nettopp ”Verdens ende”, mens langt mer kjent internasjonalt er for eksempel ”Kapp Finisterre” på Galicia-kysten i nordvest Spania og ”Land’s end” sørvest i England.

Hva har disse stedene felles? Hvorfor har de fått så dramatiske navn? Dette er noen av spørsmålene Luthen utforsker i boken sin. Som i en slags reiseskildring tar han oss med til de forskjellige stedene og gir en gjennomgang av stedenes historie og myter som er knyttet til dem. Typisk er dette steder med dramatisk natur, gjerne med mye dårlig vær og farlige forhold for skipsfart. Mange av stedene er dessuten kjente pilegrimsmål, særlig ”Kapp Finisterre” som markerer den endelige slutten på pilegrimsvandringen for de som ikke nøyer seg med å gå til Santiago de Compostela.

På grunn av den dramatiske naturen har mange kunstnere blitt tiltrukket av disse stedene. Som Luthen skriver: ”Når kunstnere malte et dampskip som ble knust av klippene, uttrykte det en natur som var det menneskeskapte overlegen, nemlig at menneskenes forsøk på å underlegge seg jorden og elementene var dømt til å mislyktes” (s. 7). Boken er illustrert med en rekke svart/hvitt-bilder. At bildene er i svart/hvitt bidrar faktisk til å understreke den litt mystiske stemningen som boken frembringer.

Det er et spennende tema som Luthen har tatt for seg og han har gjort en god jobb med å grave frem all slags mulig informasjon. Boken inneholder derfor alt fra rene historiske fakta til gamle myter og vandrehistorier. Hvor mange var for eksempel klar over at en av tidenes verste skipstragedier (1014 døde utenfor Kapp Gaspé (indiansk for verdens ende) i Canada i 1914) ble forårsaket av et norsk(!) fraktskip?

I det hele tatt er det mye fascinerende lesning i denne boken. Eivind Luthen skal ha stor takk for å ha gjennomført dette bokprosjektet.