Tittel: To esler i Blackpool
Forfatter: Tom Stalsberg
Utgitt: 2005
Forlag: Damm
ISBN: 9788204105219
Antall sider: 158

To esler i BlackpoolNorsk media fokuserer først og fremst på Premier League når den skriver om engelsk fotball, men det finnes jo mange lag i lavere divisjoner som trekker ti-tusenvis av tilskuere på hver eneste kamp. Enkelte av disse er tidligere storlag som Stoke, Leeds, Wolverhampton og Nottingham Forest som mange stiftet kjennskap med fra NRKs tippekamper på 70-tallet. Andre lag har derimot aldri vært i nærheten av øverste divisjon, men supporterne gir ikke opp håpet og stiller opp på kamp etter kamp.

I ”To esler i Blackpool” har Tom Stalsberg reist rundt og besøkt en rekke ufasjonable klubbene i de nedre divisjonene i Storbritannia. Boken er ”ment som en ringe hyllest til de mange klubber i de lavere engelske divisjoner og deres fantastiske tilhengere”. Han forteller at boken også opprinnelig var ment som ”et nådeløst oppgjør med britisk samtidspolitikk”, noe han heldigvis, etter min mening, gikk bort fra.

Stalsberg reiser altså rundt i Storbritannia og er innom steder som Brentford, Grimsby, Dunfermline og Blackpool. Typisk oppsøker han den lokale fotballbanen og innimellom får han også med seg en og annen fotballkamp. Boken er blitt riktig underholdende med mange morsomme anekdoter og historier, både kulturhistorisk og fra fotballens verden.

Teksten har en slags melankolsk atmosfære, understreket av at Stalsberg ofte er en passiv observatør som heller lager sine egne teorier om hva folk tenker, enn aktivt å gripe inn i handlingen ved å ta kontakt og snakke med folk. Dette fungerer greit litterært sett, men jeg har en anelse om at samfunnsbeskrivelsen kan bli i dystreste laget innimellom.

Selv om boken er et par år gammel vil den fremdeles være underholdende lesning for alle med interesse for engelsk fotball og det britiske samfunnet.