Av Jan Arild Teland, 20. Desember 2008, kl. 22.21

Tittel: Selvmordsaksjonen
Forfatter: clausbeck-nielsen.net
Forlag: Oktober
ISBN: 9788249504138
Antall sider: 336

Selvmordsaksjonen”Selvmordsaksjonen” er i utgangspunktet beretningen om hvordan de to danskene Nielsen og Rasmussen i januar 2004 prøvde å bringe demokratiet til Irak. Den 1. januar 2004 krysset de den irakiske grensen fra Kuwait og reiste nordover i landet mot Bagdad. De kommer ubevæpnet, uten beskyttelse og har kun med seg en metallkasse med demokratiet, som de altså ønsker å intodusere for irakerne. Kassen inneholdt et telt, det såkalte nomadiske parlamentet, hvor Nielsen og Rasmussen skal komme i dialog med irakerne om demokratiet. Til å hjelpe seg har de kun en irakisk flyktning Adnan og hans fetter som fungerer som sjåfør.

Høres dette fullstendig skrullete ut? Det kan man trygt si og verre skal det bli. Boken er nemlig angivelig redigert / skrevet av en ikke-spesifisert forfatter en stund inn i fremtiden og basert på blogginnlegg og artikler som Nielsen skal ha skrevet for dansk media i 2004. Siden det meste er skrevet på internettkafeer med irakisk tastatur, brukes stort sett ae,oe og aa istedenfor de korresponderende norske bokstavene i teksten. Nielsen forsvant angivelig sporløst i Irak, hvilket er grunnen til at et nettsted er oppgitt som forfatternavn.

Som man kunne forvente er det langt fra enkelt å innføre demokratiet i Irak. Nielsen og Rasmussen klarer riktignok å komme i møte med irakere fra forskjellige samfunnslag, uten at det kommer så mye ut av det. I stedet virker det som de blir manipulert av hjelperen deres Adnan, som viser seg å ikke være noen vanlig fattig flyktning, men tvert imot en styrtrik oljesmugler som kun er tilbake i hjemlandet for å posisjonere seg selv om ny president etter Saddam Hussein.

Hele fortellingen føles etter hvert temmelig surrealistisk og man begynner å lure på hva som er sannhet og hva som er fantasi. Den anonyme redaktøren/forfatteren gjør sitt beste for å bygge opp denne stemningen ved å sette frem diverse konspirasjonsteorier innimellom Nielsens egen tekst. Blant annet antydes det at Nielsen kan ha vært CIA-agent eller identisk med den halshoggede Nicholas Berg.

Personlig har jeg problemer med å se hva forfatteren (som må antas å faktisk eksistere) egentlig vil med denne boken. Mye av reiseskildringen og inntrykkene Nielsen har fra Irak er interessant lesning, men hele rammen rundt boken føles ganske absurd. Det er utvilsomt en bok som krever mye av leseren for at denne skal få fullt utbytte.