Inspirerende reisebok med fantastiske bilder.
Av Jan Arild Teland, 4. Desember 2008, kl. 6.21

Tittel: Utenfor allfarvei
Forfatter: Johnny Haglund
ISBN: 9788205384958
Antall sider: 239

Utenfor allfarvei”Utenfor allfarvei” er en blanding av reiseskildring og reiseguide til forskjellige eksotiske steder rundt i verden. Johnny Haglund tar også blant annet med til Niger, Bhutan, Myanmar, Namibia og Bolivia. Det er imidlertid ikke snakk om ”ekspedisjoner til ikke-utforskede områder”, da de fleste stedene er relativt lett tilgjengelige for vanlige folk. Grunnen til at det karakteriseres som ”utenfor allfarvei” er først og fremst at de, av forskjellige årsaker, ikke tilhører de vanligste turistmålene. Haglund vil imidlertid vise at det er mye å se og oppleve der uansett og at selve reisen i mange tilfeller er viktigere enn destinasjonen.

Boken er delt inn i ti kapitler, som hver tar for seg ett gitt område. I tråd med filosofien sin legger Haglund stor vekt på selve reisen og underlige ting som kan inntreffe på veien. En stor del av India-kapitlet er for eksempel viet et tre som har falt over veien og som må fjernes av elefanter. I Kina bruker han lang tid på å fortelle om hvordan togkonduktøren må hjelpe en lokal bonde med å få en gris inn på toget. Slike små opplevelser kan i ettertid vise seg å være vel så interessante som de store turistattraksjonene. Med Haglunds lange reiseerfaring, blir det i sum mange gode historier.

Hvert kapittel inneholder til slutt en oversikt med praktisk informasjon. Haglund benytter seg i mange tilfeller av lokale guider og gir gjerne anbefalinger om slike. I tillegg er det kort informasjon om klima, overnatting, mat etc. Oversikten er imidlertid alfor knapp til at den kan brukes som substitutt for en skikkelig reiseguide, noe som vel heller ikke er meningen.

Bokens tekst er i hovedsak relativt kortfattet, slik at man dessverre fort leser den ut. Det må imidlertid legges til at de supplerende bildene utgjør en svært viktig del av boken og gjør den til en fornøyelse å bla i. Haglund er fotograf av yrke, noe som definitivt merkes på kvaliteten på bokens illustrasjoner. Bildene er generelt av veldig høy kvalitet og noen er direkte spektakulære. Dersom man ikke får lyst til å reise til Namibia etter å ha sett bildet på sidene 198-199, så får man aldri lyst.

Haglund har tatt med et forord om ”klimaproblematikken”, som han med fordel kunne droppet. Enkelte miljøvernere mener som kjent at vanlige folk ikke bør reise på ferie da dette medfører klimautslipp, særlig fra flytrafikk. Haglund mener dette er en gal holdning (noe annet ville jo vært det totale hykleri), da turismen gir fattige samfunn viktige inntekter. Han råder derimot folk til å ”reise sjeldnere og bli borte lenger”, en oppfordring som jeg tviler på at han som fotojournalist og reiseskribent har ambisjoner om å følge selv, eller har noen som helst forhåpninger om at leserne kommer til å bry seg om.

Totalt sett er imidlertid ”Utenfor allfarvei” en fryd å lese og boken vil helt sikkert gi leserne inspirasjon og mange nye ideer til reiser som kan gjennomføres.