Av Jan Arild Teland, 9. Januar 2009, kl. 21.06

Tittel: Reiselyst
Forfatter: Brita Blomquist
Forlag: Kagge
ISBN: 9788248907916
Antall sider: 176

ReiselystEn reisebok av Brita Blomquist blir vel først og fremst om vingårder i Toscana var min første tanke da jeg mottok denne boken. Men, jeg ble positivt overrasket, for selv om boken riktignok inneholder en del tips for vininteresserte, så har den faktisk en ganske bra spredning på reisetipsene, med mye stoff som vil være av interesse for et bredt publikum.

”Reiselyst” tar kun for seg reisemål innen Europa og er inndelt med ett kapittel for hvert land. Landene som dekkes er Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Tsjekkia, Italia, Spania og Portugal. I hvert kapittel presenteres en rekke steder som Blomquist anser for å være verd et besøk, alt fra spesielle byer, kulturelle severdigheter, restauranter eller hoteller. Skrivestilen hennes er veldig muntlig og teksten er spekket med hennes egne erfaringer og historier fra de aktuelle stedene. Dette fungerer bra i en bok som dette og den uhøytidelige tonen gjør det hele til trivelig lesning.

Som nevnt innledningsvis har boken funnet en god balanse i reisetipsene. Blomquist legger først og fremst vekt på attraksjoner som er litt mindre kjente. Derfor skriver hun for eksempel ingenting om byer som Paris, Barcelona og Roma. Imidlertid er det mye annet interessant stoff, alt fra historien om den norske prinsessen Kristina som er gravlagt i Covarrubias i Spania, til tips om båtferie på Canal du Midi i Frankrike, eller shopping på det gigantiske varehuset Gekås i Ullared, Sverige. (Det har forøvrig alltid undret meg at sistnevnte ikke er bedre kjent i Norge). Selvsagt blir det også rikelig med mat og vin, og Blomquist ser forøvrig ut til å kjenne omtrent samtlige nordmenn som har slått seg ned i utlandet for å drive en eller annen turistvirksomhet.

Boken er full av nettadresser som gjør det enkelt for leseren å skaffe seg ytterligere informasjon dersom noe skulle virke spesielt interessant. Av en eller annen grunn er det imidlertid bare et fåtall av severdighetene som er merket av på kartet i begynnelsen av hvert kapittel. Dette er riktignok ikke spesielt problematisk siden det uansett er lett å finne ut hvor stedene befinner seg, men når man først skal ha med kart kunne man jo ha laget det skikkelig. Boken er illustrert med en del fine fotografier, men jeg savner en forklarende billedtekst i et par tilfeller hvor flere bilder står tett sammen og det ikke umiddelbart er innlysende hva som faktisk er avbildet.

Totalt sett er dette imidlertid en fin reisebok med mange nyttige tips om steder man kan besøke i Europa. Forøvrig er det svært gledelig med en bok som virkelig legger vekt på reising og nye opplevelser som noe positivt for den enkelte. Det er jo dessverre blitt relativt vanlig at reiselitteratur ledsages av antydninger om at leseren (i motsetning til forfatteren) egentlig bør ”reise mindre” for å ”redde klimaet”. Slik er det ikke her. Blomquist er åpenbart lidenskapelig opptatt av reising og ønsker at flere skal få ta del i denne lidenskapen.