Av Jan Arild Teland, 27. Februar 2009, kl. 22.23

Tittel: Spania - Historien, kulturen og menneskene
Forfatter: Arnt Stefansen
Forlag: Cappelen Damm
ISBN: 9788204143105
Antall sider: 304

SpaniaSpania tar hvert år i mot et stort antall turister både fra Norge og resten av verden. Til tross for å være et så populært ferieland, vil jeg våge påstanden at de fleste besøkende ikke har så veldig inngående kunnskap om landet. De fleste turister søker seg først og fremst til Spanias strender og storbyer, noe som selvsagt er fullt ut forståelig, men Spania har faktisk mye mer å by på enn dette. Med boken sin ”Spania” med undertittelen ”Historien, kulturen og menneskene”, prøver Arnt Stefansen å presentere et mer komplett bilde av landet, noe han definitivt lykkes med.

Boken er delt inn i tre separate deler. Den første delen handler om det spanske samfunnet, hvor Stefansen prøver å avlive en del myter om Spania og gi en innføring i spansk kultur, økonomi og politikk. For eksempel fremhever at den såkalte siestaen er på vei ut og at spanjolene jobber vel så hardt som den gjennomsnittlige europeer.

Hoveddelen av boken dreier seg imidlertid om Spanias spennende historie, helt fra steinalderen og frem til i dag. I dag tar de fleste det som en selvfølge at Spania er et fungerende vestlig demokrati, så det kan være nyttig å bli minnet på landets usedvanlig turbulente fortid. Store deler av området som vi i dag kaller Spania var jo under muslimsk styre i en lang periode, helt til den siste muslimske herskeren forlot Granada i 1492 og ”reconquistaen” var fullført. Deretter gikk Spania inn i en periode som stormakt, senere etterfulgt av stagnasjon og tilbakegang. Det tjuende århundre bød blant annet på en svært blodig borgerkrig og Francos langvarige diktatur før overgangen til demokratiet.

I den siste delen tar Stefansen for seg noen av de viktigste severdighetene i Spania (vel egentlig først og fremst de viktigste byene). Dette hører absolutt med i en bok av denne typen, men som ren guidebok er det selvsagt utilstrekkelig. Kapitlet kan imidlertid gi leseren ideer om hva som kan være verd å besøke i Spania, i tillegg til de åpenbare severdighetene som ”alle” kjenner til fra før.

Totalt sett er boken en fornøyelse å lese. Den inneholder svært mye interessant informasjon som fremstilles på en lettfattelig måte og med et enkelt og delvis muntlig språk. Skildringen av spansk historie er omfattende nok til at de fleste vil ha mye å lære. Stefansen er flink til å filtrere bort uvesentlige detaljer og konsentrere seg om hovedlinjene, slik at stoffet blir lett tilgjengelig for leseren. Videre skal han ha ros for en svært nøytral og objektiv historiefremstilling. Dersom Stefansen har noen egne meninger, så kommer de i hvert fall ikke frem i teksten.