Svært nyttig og interessant bok om reisemål i Frankrike
Av Jan Arild Teland, 24. Mars 2009, kl. 23.14

Tittel: Perler i Frankrike
Forfatter: Helge Ole Bergesen
ISBN: 9788203235894
Sider: 248

Perler i FrankrikeDet er ikke uten grunn at Frankrike er et svært populært feriemål. Landet har nemlig enormt mye å by på innen både kultur, natur, historie, gastronomi, opplevelser og ren rekreasjon. Den store populariteten fører imidlertid til at det kan bli vel tett med turister på de mest populære stedene og mange turister drømmer derfor gjerne om å oppleve ”det ekte Frankrike” utenfor allfarvei. (Det samme kan selvsagt sies om hvilket som helst populært reisemål).

”Perler i Frankrike” av Helge Ole Bergesen er en guidebok til nettopp slike reisemål, litt utenfor den vanlige turistløypa. Forfatteren sier selv at ”boken er skrevet for dere som er på jakt etter steder med en historie å fortelle, men ikke har tid til å lete dem frem på egen hånd”. Tekster som skal beskrive steder ”utenfor allfarvei” skuffer ofte med enten å trekke frem steder som faktisk er kjent for alle og enhver, eller i motsatt fall, trekke frem steder som virkelig er ”utenfor allfarvei”, nettopp fordi de inneholder lite av interesse og derfor er totalt uinteressante for den gjennomsnittlige turist. Bergesen gjør ingen av disse tabbene. Det er alltid noe interessant ved reisemålene han tar for seg, de er lette å besøke men allikevel ikke blant de mest kjente stedene i Frankrike.

Boken tar ikke for seg hele Frankrike, men konsentrerer seg om ni regioner, hver med sitt eget kapittel I tillegg er det et innledende kapittel med noen generelle tips om reising i Frankrike. Bergesen skriver blant annet om Alsace, Loire, ”Katarenes land” og områdene rundt Avignon og Nice. Hvert kapittel inneholder Bergesens fremstilling av severdighetene, ofte med en historisk gjennomgang for å få frem hvorfor reisemålet er av interesse. Dette suppleres med praktisk informasjon som anbefalte hoteller og restauranter, inkludert prisoversikt.

Bergesen er flink til å få frem det essentielle om stedene han anbefaler. Den historiske oversikten er akkurat detaljert nok til at det blir interessant å lese, uten at det blir for tungt og kjedelig for lesere uten forkunnskaper. Selv om boken først og fremst er ment som en reiseguide, er mye av stoffet så lesverdig at det kan være av interesse selv om man ikke har noen umiddelbare planer om å reise til Frankrike. Faktisk er fremstillingen av stoffet så bra at jeg tror boken i stor grad vil inspirere folk til å sjekke ut noen av stedene Bergesen skriver om.

Vurdert som ren reiseguide fungerer også boken meget godt. Mange reisebøker med hovedvekt på kultur og historie inneholder minimalt med praktisk informasjon, men dette er ikke tilfellet her. Dersom man kun ønsker å besøke stedene Bergersen skriver om, vil man fint kunne klare seg utelukkende med denne boken. (Men, boken dekker som nevnt kun utvalgte deler av Frankrike.)

Totalt sett har jeg virkelig sansen for ”Perler i Frankrike”. Det er en meget nyttig og interessant bok som både kan brukes i planleggingen av turen, på selve reisen eller bare som en innføring i enkelte aspekter ved Frankrikes kultur og historie.