Av Jan Arild Teland, 24. Juli 2009, kl. 19.18

Tittel: Osloliv
Forfatter: Heidi N. Lorentzen
ISBN: 9788280711557
Sider: 282
Forlag: Dinamo Forlag

OslolivFormålet med ”Osloliv – en opplevelsesguide” er å gi leseren en oversikt over de angivelig beste Oslo-opplevelsene. I tillegg skal attraksjonene helst være ”litt utenfor allfarvei”, hvilket betyr at boken ikke nevner de vanligste turistmålene som Akershus festning, slottet og Vigelandsparken.

Boken tar for seg flere forskjellige typer attraksjoner. Den største seksjonen dreier seg om mat og drikke og er hovedsakelig en liste over serveringssteder med en kort beskrivelse av hver enkelt. De andre kapitlene har titler som ”Markeder”, ”Severdigheter”, ”Utendørs”, ”Aktiviteter”, ”Underholdning” og Festivaler. Med andre ord har man fått med seg et godt utvalg av aktiviteter og de fleste bør kunne finne noe av interesse. For hver attraksjon oppgis det nettadresser (hvis tilgjengelig) og informasjon om hvordan man kommer dit. Samtlige steder som nevnes i boken er forøvrig plottet inn på et oversiktskart, noe som gjør det lett å finne frem.

Selv om boken er på 282 sider er det meste bilder og man gjør seg enkelt ferdig med boken på under en time dersom man bestemmer seg for å lese fra perm til perm. Boken gjør imidlertid først og fremst nytte som et oppslagsverk man kan konsultere ved behov for inspirasjon eller nye ideer til noe å gjøre i Oslo.

Jeg tror faktisk boken kan være av spesiell interesse for fastboende i Oslo. Nesten uansett hvor godt man mener å kjenne byen, vil det garantert være mye man aldri har hørt om. De færreste er vel for eksempel klar over at Oslo har et minesveiperbåt-museum eller kjenner til ”Bondens marked”. For meg selv, som har bodd lenge i Oslo, var det i hvert fall mange nyttige tips å hente.