Av Frilansere, 23. Desember 2009, kl. 22.26

Tittel: I skyggen av Vesuv
Forfatter: Aage Hauken
ISBN: 9788203236822
Sider: 272

Anmeldt av Tor Egil Teland

I skyggen av VesuvUtbruddet fra vulkanen Vesuv i 79 e. Kr. var en tragedie for folk i området rundt, men ironisk nok en lykke for arkeologer og historikere. Byene som ble begravet i aske og vulkansk materiale og senere utgravd har nemlig gitt oss en grundig innsikt i hvordan folk levde for snart to tusen år siden. Mest kjent er selvsagt byen Pompeii som i dag er en av Italias aller største turistattraksjoner.

Imidlertid finnes det mange andre minner fra Romertiden som forsvant under utbruddet og som senere er oppdaget på nytt. Dominikanerpater og filolog Aage Hauken er ekspert på italiensk kultur og historie og Bokavisen har tidligere anmeldt hans interessante bok Det underjordiske Roma. Nå er han tilbake med ”I skyggen av Vesuv”, hvor han ser nettopp på romerske ruiner rundt Napoligulfen, med særlig vekt på de mindre kjente som ikke omtales i vanlige reiseguider.

Hauken går systematisk til verks og ser ut til å ha kjennskap til nær sagt hver eneste ruin i Napoli-området. Han har åpenbart omfattende historiske kunnskaper og er i stand til å sette de forskjellige ruinene inn i en større sammenheng, slik at vi får kjennskap til livet i det gamle romerriket. Spesielt interessant er de mange store og luksuriøse villaene som er utgravd og som er åpne for besøk for folk flest. Disse gir oss for eksempel spennende innsikt i livet blant den romerske overklassen.

Til tross for at boken inneholder mye detaljer, er den skrevet med god flyt på et lettfattelig språk, slik at den er en fornøyelse å lese. Boken er dessuten illustrert med et rikholdig utvalg av bilder.

”I skyggen av Vesuv” inneholder såpass mange praktiske opplysninger at den nesten er uunnværlig som reiseguide for de som har dypere interesse av livet i det gamle romerriket. Den kan også leses hjemme som ren underholdning, men den kommer nok best til sin rett som lektyre under en reise blant de gamle ruinene rundt Napoligulfen.