Av Jan Arild Teland, 3. Januar 2010, kl. 11.43

Tittel: Aldri for gammel
Forfatter: Øystein Mikalsen
ISBN: 9788230206331
Sider: 205
Forlag: Hermon

Aldri for gammelDen demokratiske republikken Kongo har fått enormt mye oppmerksomhet i media det siste halvåret, og de fleste sitter vel igjen med inntrykk av at det kongolesiske samfunnet og rettssystemet har et betydelig forbedringspotensial. En som definitivt har gjort sitt for å bidra til en positiv utvikling er misjonæren Liv Kyllingstad Godin, som har jobbet i Kongo i en årrekke. Boken ”Aldri for gammel” av Øystein Mikalsen forteller hennes til tider dramatiske historie.

Det utrolige med Kyllingstad Godin er at hun fremdeles jobber aktivt i Kongo til tross for å ha passert 90 år (eller mer presist: hun gjorde det da boken ble skrevet, men har siden måttet flykte, men planlegger å vende tilbake så snart det er mulig). I løpet av sin karriere har hun stått for bygging broer, skoler, kirker, sykehus og en flyplass. Finansieringen har hun hovedsakelig sørget for med egne midler eller privat innsamling av penger. Tre ganger har hun måttet flykte gjennom jungelen pga. forskjellige typer uro. En slik person har åpenbart en spennende historie å fortelle.

Mikalsen har besøkt Kyllingstad Godin i Kongo, fulgt henne i dagliglivet og intervjuet henne om opplevelsene og livet hennes. Boken forteller hennes livshistorie, fra oppveksten i Norge, hennes første reise til Kongo som misjonær for Baptistsamfunnet i 1946 og frem til i dag. Innimellom har Mikalsen flettet inn utdrag fra dagboken hennes slik at vi kan bli kjent med hennes tanker på det daværende tidspunkt.

I motsetning til vanlige bistandsarbeidere, engasjerer misjonærer seg typisk over et mye lengre tidsrom på det aktuelle stedet. Dette gjør det mulig for dem å få et bedre innblikk i den lokale kulturen og mer praktisk erfaring, slik at eventuelle prosjekter kan være mer målrettede, langsiktige og vellykkede enn mye av det som vanlige bistandsorganisasjoner bedriver.

Som man kunne forvente, oppsøkes Kyllingstad Godin daglig av haugevis med lokale innbyggere som trenger penger til ”nyttige” formål, men hun avslår de fleste anmodningene da erfaringen har vist henne at det sjelden kommer noe godt ut av det. I stedet har hun konsentrert seg om større prosjekter (skoler, broer etc) som kan komme alle til gode. Alt byggearbeidet passer hun på å selv holde under nøye oppsikt. Kyllingstad Godin er dessuten til tider herlig politisk ukorrekt. Hun har åpenbart stor omsorg for kongoleserne, men er ikke spesielt imponert over deres administrative evner og legger ikke skjul på at Kongo fungerte langt bedre under det belgiske kolonistyret.

Mikalsen skriver veldig bra og har evnen til å gjøre stoffet levende. Deler av boken fremstår dermed nesten som en spenningsroman. Spesielt spennende er historien om de forskjellige fluktene fra opprørere og om hvordan mannen til Kyllingstad Godin mirakuløst unnslipper henrettelse.

Boken inneholder en rekke private bilder fra Kyllingstad Godins lange liv, og disse fungerer som en flott illustrasjon til selve teksten. Imidlertid savner jeg et ordentlig kart slik at leseren faktisk kan se hvor i Kongo hun har oppholdt seg. Det er nesten merkelig at det ikke er funnet plass til dette.

Totalt sett er dette en meget velskrevet bok om en meget spennende personlighet. Mange ikke-religiøse lesere vil nok stille seg skeptiske til at enkelte hendelser fremstilles som guddommelig intervensjon, men til tross for dette inneholder boken såpass mye interessant at den absolutt bør være av interesse for folk utenfor det kristne miljøet.