Av Jan Arild Teland, 10. Januar 2010, kl. 21.37

Tittel: New Zealand på langs
Forfatter: Randulf Valle og Hilde Furuholt
ISBN: 9788292708149
Sider: 183
Forlag: Larsforlaget

New Zealand på langsTil tross for at det ligger langt borte fra nesten alle steder, har New Zealand blitt et ettertraktet reisemål. Særlig etter at innspillingen av ”Ringenes herre” filmene eksponerte landets fantastiske natur, har interessen vært stor. Samboerparet Randulf Valle og Hilde Furuholt har imidlertid et langt mer ambisiøst opplegg enn de fleste turister, da de kommer dit for å gå hele New Zealand på langs, totalt ca. 2500 km. I boken ”New Zeland på langs” forteller de om turen sin.

Paret begynner turen sin på North Cape, helt nord på Nordøya og rundt seks måneder senere ender de opp i Bluff, helt sør på Sørøya. I løpet av turen er de innom en rekke nasjonalparker, krysser flere vanskelige fjellpass og kommer ut for mye dårlig vær. Det er Valle som fungerer som forteller, men innimellom får vi utdrag fra dagboken til Furuholt.

Som forventet er naturen utrolig flott på New Zealand. Litt mer overraskende var det å finne ut at New Zealand ikke har noen allemannsrett slik som i Norge, og at det svært ofte var tungvint og problematisk å skaffe seg tillatelse fra grunneierne til å krysse eiendommen deres.

Historien er i det store og hele ganske velskrevet, i en relativt lavmælt tone, med vekt på indre og ytre utfordringer. Valle filosoferer litt over hvorfor noen ønsker å gå New Zealand på langs og kommer frem til at han gjør det utelukkende av egoistiske grunner, rett og slett fordi han har lyst til det. Det er noe herlig forfriskende over en slik ærlighet. Mange ville vært fristet til å påberope seg pompøse og altruistiske grunner, som å bidra til ”fred i verden” eller å ”redde klimaet”.

Boken er rikelig illustrert med bilder de har tatt underveis. Mange av disse er av svært høy kvalitet og fremhever virkelig den flotte naturen på New Zealand.

Et lite savn ved boken er imidlertid et kapittel med praktiske opplysninger. Dersom noen av leserne skulle ønske å gjennomføre det samme eller et lignende prosjekt, hadde det vært nyttig med slik informasjon, for eksempel om hvilke totale kostnader man kunne forvente, hva man bør pakke med seg osv. Det kan selvsagt innvendes at boken er en personlig reiseskildring og ingen guidebok, men et slik kapittel ville ikke krevd mye ekstra arbeid og kunne løftet boken ytterligere.

Uansett, dette er en fin og velskrevet reiseskildring.