Av Jan Arild Teland, 13. September 2010, kl. 19.39

Tittel: Midtens rike
Forfatter: Torbjørn Færøvik
ISBN: 9788202272692
Sider: 622
Forlag: Cappelen Damm

Midtens rike”Når Kina våkner, vil verden skjelve” er et kjent sitat fra Napoleon. Vel, Kina har utvilsomt begynt å våkne. Ingen som besøker Kina kan unngå å bli imponert over den raske utviklingen som landet gjennomgår. Byggeaktiviteten er enorm, nye skyskrapere skyter i været overalt og landet knyttes sammen av nye motorveier og høyhastighetstog. Og verden har begynt å skjelve - stadig flere bekymrer seg for Kinas voksende politiske innflytelse i verden.

Torbjørn Færøvik er Kinaekspert og har tidligere skrevet flere bøker om både Kina og resten av Asia. Bokavisen har tidligere anmeldt den utmerkede Buddhas barn om hans reise gjennom fire buddhistiske land i Asia. I ”Midtens rike” setter han søkelyset på Kinas historie fra den aller tidligste sivilisasjonen for 4000 år siden og frem til Folkerepublikken Kina opprettes i 1949.

Kina har en lang spennende historie med mange store omveltninger. Landet var en gang verdens klart ledende sivilisasjon, overlegen alle andre i kunst, håndverk og kultur. Men selvgodheten gjorde at man ble fullstendig akterutseilt da Vesten gjennomgikk den industrielle revolusjon. I 1793 besøkte en britisk delegasjon Kina for å be om friere handel mellom landene. Den kinesiske keiserens Qianlong svarte imidlertid nei fordi Kina ikke hadde noe bruk for noenting som var produsert i utlandet! Etter dette gikk det stort sett nedover med landet, en utvikling som brått snudde da kommunistpartiet omfavnet kapitalismen. Man kan jammen undre seg hvordan Kina ville ha sett ut i dag dersom de hadde unngått kommunismen og galskapen under Maos styre.

Som alltid med Færøvik er boken en fryd å lese. Man skulle tro at kinesiske dynastier for tre tusen år siden var relativt tørr lesning, men Færøvik har en unik evne til å gjøre historien levende. Det føles nesten som å lese en roman, og ofte sitter leseren med følelsen av å ”måtte lese bare ett kapittel til”. Dessuten er han utrolig dyktig til å sette seg inn i sentrale personers tankegang, slik at boken føles nesten som å lese en roman. Færøvik har ingen ”agenda”, men beskriver alt relativt nøytralt med god innsikt i hvordan sentrale personer må ha tenkt da de tok avgjørelser som påvirket historiens gang.

Det er nesten litt skuffende at historien tar slutt i 1949, men boken er jo allerede på 622 sider, så det ville nok blitt for omfattende å fortsette helt frem til i dag. Færøvik har dessuten skrevet mye om denne perioden i sine tidligere bøker. Uansett, så finnes det ikke noen bedre innføring i Kinas historie enn denne boken.