Forfatter: Endre Lund Eriksen
Illustrert av: Olve Askim
ISBN: 9788203253119
Utgitt: 2011
Antall sider: 32
Omslag: Innbundet

Alvin Pang og hva foreldre gjør når du soverJeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til boken da jeg først så den. Men etter litt lesing og humring er jeg bare fascinert av hva som kan komme ut av barns livlige fantasi!

Boken handler om Alvin Pang og vennene hans som i likhet med de fleste andre barn synes det er kjedelig å legge seg om kvelden. De voksne forklarer at de har mye å gjøre etter barnas leggetid, og Alvin bestemmer seg for å finne ut hva det er mamma og stefar Freddy driver med når han har lagt seg.

For å komme raskt i gang med prosjektet sitt, må lillesøster legges. Det er ikke så enkelt for en liten storebror. Etter flere tapre forsøk hjelper mamma til, og lillesøster sovner mens Alvin bare later som. Deretter tar han på seg superheltkostymet sitt så han kan snike seg usett rundt i huset. Han ser at mamma og Freddy spiser og dupper litt på sofaen, og så oppdager Alvin noe veldig rart som han ikke helt forstår…
”Men mamma er jo helt naken!”

Endre Lund Eriksen klarer i denne boken å holde nysgjerrigheten ved like, både for barn og voksne, helt til de siste sidene. Samtidig håndterer han det som fort kunne blitt litt pinlig på en elegant måte. Bokens høydepunkt, vil jeg si, er når voksne og barns oppfatning deler seg, noe som fører til underholdende lesing for alle aldre. Bokens karakterer representerer mangfoldet i dagens samfunn, noe Olve Askim illustrerer med fargerike og morsomme tegninger. Dette sammen med stor skrift og lite tekst på hver side, gjør boken lettlest.

Endre Lund Eriksen har fra tidligere blant annet skrevet bøkene om Pittbull – Terje, som ble til spillefilm i 2005 og høstet mange priser både nasjonalt og internasjonalt. Eriksen skriver hovedsakelig barnebøker, men har også skrevet to romaner og en ungdomsroman. Sammen med Olve Askim som tidligere har illustrert flere barnebøker, har han nå utgitt tre bøker om Alvin Pang. ”Alvin Pang og hva foreldre gjør når du sover” er tredje bok i serien. Tidligere utgitt er Alvin Pang og en søster for mye, og Alvin Pang og verdens beste bursdag.

På Alvin Pangs hjemmeside kan man lese anmeldelser og presentasjoner av bøkene, samt høre Alvin Pang – sangen.

Boken passer for barn fra 4 – 8 år, samt voksne med en god porsjon humor.