ISBN: 9788203253157
Utgitt: 2011
Antall sider: 32
Omslag: Innbundet

Det er en Bok!

Ikke vær redd. Jeg lader den opp når jeg er ferdig!

Eselets uvitende kommentar kommer da det etter hvert får låne boken til apekatten. Eselet er nemlig selv vant til datamaskiner, og forstår ikke hvordan man for eksempel blogger, tvitrer eller skroller med en bok. Apekatten forklarer gang på gang at man ikke gjør disse tingene med en bok, nettopp fordi det er en bok! I løpet av denne, i mine øyne, mindre interessante samtalen dukker det med jevne mellomrom opp en liten småfrekk mus. Eselet blir utover i boka nysgjerrig på boken og begynner å lese. Og leser og leser.

Det er vanskelig å plassere denne boken. Både i forhold til målgruppe, og hvilken tidsepoke den tilhører eller burde tilhørt. Da jeg først hørte om den tenkte jeg at den kunne være spennende å lese i sammenheng med alt som skjer rundt digitalisering av bøker, og markedet generelt. Men i etterkant sitter jeg igjen med en følelse av at denne boken er kommet ut mange år for tidlig. Det er tross alt fortsatt boken som blir mest brukt, og selv om man er ”dum som et esel” så vet man hva en bok er.

Boken har etter min mening et par morsomme kommentarer, men disse forsvinner i mangelen på innhold i resten av boken. I tillegg synes jeg både tegningene og samtalen mangler energi og gnist. Midt i boken kommer også plutselig en side fra boken som eselet leser i, noe som jeg mener fort kan forvirre barna som leser den. Jeg sitter igjen med svært få inntrykk etter å ha både lest og sett igjennom boken, noe som nesten blir litt irriterende.

Det er en Bok! blir beskrevet som ”en kultklassiker for vår digitale tidsalder”. Personlig synes jeg verken at digitalisering eller papirbok her blir presentert på en verdig måte. Det kan godt være at det er meg som ikke fanger opp budskapet i denne boken på riktig måte, eller at humoren ikke treffer slik som er forventet. Boken er anbefalt for barn fra 6 år, og da kanskje de som er spesielt interessert i data og digitale enheter.

Forfatter og illustratør Lane Smith har flere bestselgere bak seg, og Det er en Bok! var på New York Times bestselgersliste i over 6 måneder. Siden hans debut i 1987, har han skrevet flere titalls barnebøker. Denne er derimot den første som er oversatt til norsk.