Nok en strålende spenningsroman fra Deon Meyer.
Av Jan Arild Teland, 26. November 2011, kl. 8.50

Tittel: Hvit skygge
Forfatter: Deon Meyer
ISBN: 9788210050824
Sider: 351

Hvit skyggeSørafrikanske Deon Meyer har tidligere utgitt ”Død ved daggry” (anmeldelse), ”Jegerens hjerte” (anmeldelse) og ”Djevelfjellet” (anmeldelse), alle med glimrende anmeldelser blant annet her i Bokavisen. Det er derfor naturlig at man har store forventninger til hans siste bok, ”Hvit skygge”.

Denne gangen introduserer Meyer en helt ny karakter som hovedperson, nemlig livvakten Lemmer som tilhører den hvite underklassen. Tidligerere har han imidlertid jobbet for den sørafrikanske regjeringen, men noe har tydeligvis skjedd som førte til et fengselsopphold. Etter løslatelsen er han blitt ganske asosial og livnærer seg med å ta frilansoppdrag.

Boken innledes med at Lemmer får i oppdrag å beskytte den vakre men gåtefulle Emma Le Roux. Hvem hun må beskyttes mot og hvorfor er ikke klart, men det virker å ha sammenheng med at hun leter etter broren sin som forsvant sporløst for mange år siden. Lemmer har innledningsvis en kynisk innstilling, basert på hans egne to lover om å ikke involvere seg personlig og ikke stole på noen. Han aner dessuten at Le Roux skjuler noe.

En av Deon Meyers store styrker som forfatter er at det er stor variasjon både når det gjelder innhold og fortellerteknikk i bøkene hans. “Hvit skygge” er skrevet fra et førstepersonsperspektiv, slik at vi ser alt fra Lemmers synsvinkel. I tillegg til selve hovedhandlingen får vi parallellt innblikk i barndommen hans og hendelsen som førte til at han endte opp i fengsel.

Som jeg har nevnt mange ganger før danner Sør-Afrika med sin spesielle historie et perfekt bakteppe for spenningslitteratur. Meyer utnytter dette på en mesterlig måte og knytter linjer tilbake til apartheidtiden samtidig som boken gir et slags innblikk i problemene i dagens sør-afrikanske samfunn. Når dette kombineres med en svært spennende handling, kan det ikke bli feil. Hvit skygge anbefales på det sterkeste.