Ujevn reiseskildring
Av Jan Arild Teland, 11. Januar 2012, kl. 21.13

Tittel: Hotel Nomade
Forfatter: Cees Nooteboom
ISBN: 9788203212055
Sider: 220

Hotel NomadeDen nederlandske forfatteren Cees Nooteboom har en sterk lidenskap for reising og har tidligere publisert en rekke anerkjente reiseskildringer. Forventingene er derfor store til boken “Hotel Nomade”, utgitt under Aschehougs Spor-serie.

Meningen med boken er å presentere et utvalg av Nootebooms beste tekster og gi et tilbakeblikk på reisene hans. Kapitlene er mer eller mindre helt uavhengige av hverandre og omhandler et bestemt sted eller reise, med stor spredning i tid og rom. Boken inneholder blant annet fortellinger fra Mali, Iran før revolusjonen, Venezia, München og Aran-øyene.

I utgangspunktet er altså dette et veldig interessant prosjekt. Nooteboom er en mester i å ordlegge seg, har stor innsikt i kultur og historie og har gjennomført en rekke spennende reiser. Til tross for dette blir boken for meg på mange måter en skuffelse. Enkelte kapitler lever riktignok opp til forventningene men andre er rett og slett drepende kjedelige.

Problemet for meg er at Nooteboom er altfor glad i å eksperimentere med forskjellige stilarter i tekstene sine. Dette er ikke utelukkende en bra ting for i flere kapitler tar det språklige helt av, med lange nærmest endeløse setninger og stemingsbeskrivelser, uten at leseren egentlig får så altfor mye igjen for det.

Et eksempel er det første kapitlet i boken som dreier seg om Venezia, men som jeg har fått minimalt ut av, selv etter å ha lest teksten to ganger. Men, så følger han opp med en svært velskrevet “klassisk” reiseskildring fra Gambia som er vel verd å lese. Resten av boken fortsetter med samme veksling i stilart, fra uforståelig filosofering til spennende innsikt i fremmede land og kulturer.

Mange vil nok finne noe å glede seg over i boken, men “Hotel Nomade” er trolig ikke en reiseskildring for hvem som helst.