Forfatter: Per Mikkel Haldorsen
Illustrert av: Mary Ann Haldorsen
ISBN: 9788230319468
Utgitt: 2011
Omslag: Innbundet
Forlag: Per Mikkel Haldorsen

Hoppalong – Dammen med det grønne monsteretEkornet Hoppalong og elgen Tulletunge er bestevenner. De skal på tur, og pakker en sekk med mat og drikke før de setter av gårde. På sin vei møter de ulven Grålabb som sitter og gråter på en stubbe.

”Hvorfor gråter du?”, spurte Hoppalong.
”Det grønne monsteret kom og tok den blå sutten min, og da ble jeg så redd at jeg TISSET i buksen min”, sa Grålabb.
”Å huff a mei og fytti katta!”
”Vi skal finne sutten for deg”, sa Hoppalong.

Dermed setter de av gårde mot den gamle froskedammen. De hopper og hinker så mye at nesten alt de har pakket spretter ut av sekken. Det er bare to små druer igjen når de kommer frem. Siden vannflasken deres også er borte slukker bestevennene tørsten i froskedammen. Plutselig kommer det store grønne monsteret opp av vannet og biter Hoppalong i nesen! En kiste med en gåte festet til seg stiger opp av dammen. Med sin magiske nøkkel låser Hoppalong opp kisten og ut spretter flere frosker, både store og små. Det grønne monsteret har puttet sutten til Grålabb i munnen på den største av dem så den skal være stille. Som takk for at de reddet froskene, får bestevennene den blå sutten og kan levere den tilbake til Grålabb.

Per Mikkel Haldorsen var en lovende fotballspiller, helt til en skade satt en stopper for karrieren. Han jobber nå som styrer og pedagogisk leder i en barnehage. I tillegg debuterte han i 2011 som forfatter med boken om Hoppalong. Boken har han gitt ut på egen hånd, noe som er tøff satsning. Dessverre bærer den også til tider preg av nettopp dette.

Historien er i utgangspunktet god, men noen steder hopper den litt fort frem. Den mangler elementer underveis som gjør at jeg som leser føler det mangler en side eller to. Som eksempel kan nevnes den magiske nøkkelen som Hoppalong har hengende rundt halsen. Denne blir ikke nevnt i boken før han plutselig får bruk for den. Som leser lurer jeg på hvor nøkkelen kommer fra og hvorfor han har den, noe som forblir et ubesvart spørsmål gjennom resten av boken. Grammatisk sett er det også forbedringspotensial. Boken inneholder for eksempel flere orddelingsfeil, bruken av stor bokstav på egennavn er inkonsekvent, og historien begynner i nåtid mens den etter et par sider går over i fortid.