Nydelig bok om det mangfoldige India
Av Jan Arild Teland, 11. November 2009, kl. 15.49

Tittel: Magiske India
Forfatter: Johnny Haglund
ISBN: 9788205383555
Sider: 159

Magiske IndiaIndia er med rette kjent som et av verdens mest kaotiske land, men allikevel (eller nettopp derfor) inneholder det en uendelighet av severdigheter og muligheter for alle typer opplevelser. Bokavisen har tidligere anmeldt reiseskildringen Utenfor allfarvei av Johnny Haglund (se anmeldelse), hvor han blant annet viet ett kapittel til India. Men, India fortjener mye mer enn plass enn det, og nå er han tilbake med ”Magiske India” som utelukkende tar for seg dette mangfoldige landet.

Haglund har ingen ambisjoner om å gi en fullstendig innføring i India (noe som vel forøvrig snaut er mulig), men har valgt ut et par destinasjoner og temaer som gir en smakebit av hva man kan oppleve. Enkelte av stedene er velkjente reisemål mens andre opplever lite turisme. Boken tar oss blant annet med til Zanskar i fjellene i Kashmir, ørkenbyen Jaisalmer, storbyen Kolkata og Andamanøyene.

Hver destinasjon har sitt eget kapittel og Haglund legger særlig stor vekt på skildringer av folkene han har møtt der, fremfor historiske og kulturelle detaljer. Hvert kapittel avsluttes med noen praktiske opplysninger, som hvordan man enklest kommer dit, beste årstid å reise osv. For de som er engstelige for at det er farlig å reise i India, har han en vurdering av ”farlighetsgraden” for hvert reisemål, og han konkluderer stort sett alltid med at det er helt ufarlig!

Siden Haglund er fotojournalist av yrke, forventer man gode bilder i en bok som denne. Man kan trygt si at Haglund leverer, for akkurat som i ”Utenfor allfarvei” er bildene rett og slett fantastiske. Nå er India et land med mye spennende å ta bilde av, så det skal godt gjøres å ikke ta enkelte gode bilder derfra, men Haglund klarer å gi nesten hvert eneste bilde ”det lille ekstra”. Dette gjør at bare å bla i boken er en sann fornøyelse.

Hvis man skal finne noe å kritisere, så må det være at boken er litt for kort. Selv om den er på 159 sider, så tar bildene så mye plass at man enkelt leser den ut på halvannen time. Imidlertid er dette en bok man kan ta frem igjen og igjen, bare for å se på bildene og ønske seg til India. Forøvrig er det gledelig å registrere at boken ikke inneholder noen moralsk pekefinger, med advarsel om at leseren helst bør bli hjemme for å ”redde klimaet”, noe som dessverre er blitt altfor vanlig i reiselitteratur i det siste.

Hvis man ikke ønsker å reise til India etter å ha lest denne boken, ønsker man det nok aldri.