Av Jan Arild Teland, 14. Februar 2011, kl. 6.09

Tittel: FN-tjeneste i Kongo
Forfatter: Svenn Willy Mikaelsen
ISBN: 9788292844182
Sider: 294
Forlag: Forlaget Kristiansen

FN-tjeneste i KongoDen demokratiske republikken Kongo har en gjennomgående tragisk historie med undertrykkelse, krig, korrupsjon og elendighet. Følgelig er landet blant verdens aller fattigste til tross for store naturressurser. Selv om nyhetsmedia kun interesserer seg for landet når nordmenn er i trøbbel, har bokbransjen vist landet betydelig større interesse og faktisk utgitt en rekke interessante bøker som på forskjellige måter har dreid seg om Kongo. Bokavisen har anmeldt samtlige Kongorelaterte utgivelser de siste årene (se Et mord i Kongo” (anmeldelse), Leopardens dans (anmeldelse), Aldri for gammel (anmeldelse) og Kongo (anmeldelse))

De fleste bøkene har imidlertid dreid seg om den nåværende situasjonen i Kongo. Boken ”FN-tjeneste i Kongo” av Svenn Willy Mikaelsen har en helt annerledes innfallsvinkel. Mikaelsen gjør ingen forsøk på å analysere Kongos situasjon på bakgrunn av historie, kultur el.l. I stedet er det en slags upretensiøs mimrebok med forskjellige episoder fra Mikaelsens tid i FN-tjeneste i Kongo i perioden 1963-64. På den tiden var Kongo nettopp blitt selvstendig, og FN var til stede for å hjelpe med å nedkjempe utbryterprovinsen Katanga for at landet skulle holdes samlet.

Mikaelsen tjenestegjorde som militærpoliti hovedsakelig ved Kamina og Elisabethville (nå Lubumbashi) i sørøstlige Kongo. Han forteller innledningsvis at oppgavene i prinsippet var å sørge for at lov og orden ble respektert av FN-personell, både seg i mellom og i forhold til lokalbefolkningen.

Boken er bygget opp av relativt uavhengige kapitler, omtrent i kronologisk rekkefølge, hvor Mikaelsen forteller om forskjellige episoder under tjenesteperioden. Det er tydelig at det skjedde mye dramatisk for det er ganske varierte hendelser som skildres, alt fra jakt på mannevonde elefanter, skaffe tilbake stjålne lastebiler, stoppe en snikskytter ved en landsby, krokodillejakt, være livvakt for en etiopisk forsvarssjef og mye annet. Mikaelsen må bruke ganske mye kløkt, intuisjon og improvisasjon for å komme seg helskinnet gjennom tiden sin i Kongo.

I det hele tatt kan det ofte være vanskelig å se noen sammenheng mellom FN-politiets opprinnelige mandat og hva de faktisk drev på med. Mikaelsen skriver selv at mye ble overlatt til den enkelte og at det ikke fantes ordentlige systemer for å rapportere hendelser. Men, det var sannsynligvis like bra, tror jeg, i hvert fall så lenge FN-personellet faktisk var interessert i å utgjøre en forskjell.

Mikaelsen er flink til å formidle opplevelsene sine skriftlig slik at boken blir ganske spennende lesning til tider. Med alle detaljene som han husker så lang tid etterpå, virker det forøvrig litt unødvendig å innlede nesten hvert kapittel med å unnskylde den dårlige hukommelsen sin overfor leseren. Det hadde dessuten gjort seg med et bedre kart og kanskje enda flere fotografier, men dette er mindre detaljer. Totalt sett er det en solid og gjennomarbeidet bok.

Jeg bet meg forøvrig merke i en liten kuriositet helt på slutten av boken. Under en omvisning på universitetet i Kinshasa så skriver Mikaelsen at ”..men jeg tror løytnanten tok hardt i da han forklarte at universitetet hadde sin egen atomreaktor”. (s.291). Nei, han gjorde nok ikke det, for universitetet har virkelig en atomreaktor!

”FN-tjeneste i Kongo” en interessant og til dels spennende bok fra en tid i Kongos historie som det ellers ikke skrives så mye om lenger. Det er flott at Mikaelsen har tatt seg til tid til å dokumentere opplevelsene sine og indirekte gi leseren bedre innsikt i Kongos situasjon på den tiden. Til tross for store utfordringer under denne perioden, sitter jeg etter å ha lest boken allikevel med inntrykket av at situasjonen i Kongo sannsynligvis var bedre dengang enn nå. På den tiden var det ihvertfall ikke helt urealistisk å tro på en bedre fremtid for landet, noe bare de aller største optimistene gjør i dag.